Børn skal kunne læse, skrive, regne - og programmere

13. marts 2014  |  Samdata

Børn skal lære at programmere i folkeskolen, mener både politikere og forældre på Frederiksberg.

Af Ernst Poulsen

I Frederiksberg Kommune vil man nu forsøge at lokke folkeskolerne til at eksperimentere med programmering som et fag i folkeskolen. Kommunen har netop øremærket 150.000 kr. til forsøg med forsøg med programmering, men håber det får mange forskellige initiativer i gang.

”Programmering bliver en hel basal kundskab – stort set i stil med at kunne læse, skrive og regne,” mener Katrine Lester (S), der er 2. viceborgmester i Frederiksberg Byråd.

”I gamle dage gik folk på kursus i tekstbehandling. I dag er der ikke engang noget, man skriver på sit CV. Sådan bliver det i fremtiden med programmering. Det er noget man bare skal kunne i et eller andet omfang.”

Hun erkender, at der er tale om en meget lille forsøgspulje, men understreger, at der er mere end en million kroner i kommunens almindelige forsøgspulje, som også kan komme i spil, hvis der kommer gode forslag. ”Det vælter allerede ind med folk og firmaer, der byder sig til - blot få timer efter, at jeg skrev om initiativet på Facebook og Twitter,” fortæller Katrine Lester.

Det er endnu helt åbent hvilke typer af projekter, der vil få støtte, ligesom det ikke er afgjort om eleverne skal undervises af lærere eller af programmører, der hentes ind udefra.

Lærere eller programmører?
”Hvis det er programmører, der skal undervise, så vil de møde den udfordring, at det kræver noget særligt at få en hel klasse børn til at deltage, når det ikke er alle der er motiverede. Men lærerne vil sikkert også få brug for efteruddannelse i programmering, hvis de skal løfte opgaven.”

Bekymringen om lærernes kvalifikationer deles af Jan Neiiendam, der er formand for skolebestyrelsen på Duevejens Skole på Frederiksberg. ”Vi har undersøgelser der viser, at kun 8 – 10 % af lærerne er IT-parate,” fortæller forældrerepræsentanten. Det gør ham dog ikke til pessimist. Tværtimod.

”Vi har en fantastisk mulighed med Folkeskolereformen, hvor der lægges op til, at man henter kræfter ind udefra. Vi har brug for et test-laboratorium, hvor vi kan invitere de mere etablerede IT-producenter indenfor. Udfordringen er, at vi skal have teknik og pædagogik til at smelte sammen,”

”Jeg vil helt sikkert tage muligheden med til lærerne på mine børns skole, og hvis vi kan finde en gruppe af lærere, der er begejstrede, så kan vi nå rigtigt langt.” Ud over at være formand for skolebestyrelsen på Duevejens Skole er Jan Neiiendam også direktør i Interactive Denmark, der arbejder for at skabe gode rammer for bl.a. spilfirmaer. Her bliver han jævnligt kontaktet af forældre, som netop savner muligheden for at deres børn kan lære at programmere.

”De ringer ofte for at høre om jeg kan hjælpe med at skaffe praktikplads til deres søn i 8. klasse, der gerne vil i praktik i et spilfirma. Vi har også set, at forsøgene med Coderdojo i Egedal Kommune var så populære, at det næsten kneb med at finde lærere nok, så behovet er der helt klart.”

Børn skal lære at skabe fremtiden
Også SAMDATA\HK´s formand Thomas Bisballe roser Frederiksberg-initiativet: ”Jeg lærte selv programmering ved, at min far lærte mig de basale ting om computere og programmering. Det har været en stor hjælp for mig lige siden.”

”I dag er det innovation, der er rigtigt afgørende for vores fremtid - og innovation sker som regel, når man fører viden fra to områder sammen. Rigtigt mange fagområder er baseret på forskellige former for teknologi, og derfor er det ekstremt vigtigt, at børn fra en tidlig alder får en indsigt i, hvordan teknologien virker, så de forstår, at de selv kan være med til at skabe fremtiden.”

SAMDATA\HK arrangere her i marts måned et kursus, hvor voksne lærer at bruge værktøjer som Scratch, App Inventor, Stencyl og Lego Mindstorms, så de selv kan undervise deres børn i at programmere. Kurset er kun for medlemmer af HK og SAMDATA\HK, og der er kun to pladser tilbage på kurset, så det gælder om at være hurtig, hvis man vil med. Læs mere på www.samdata.dk.

Boern og pc

Foto: Peter Clausen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Har du glemt din pinkode?