VI HJÆLPER DIG VIDERE FRA
FØRSTE LEDIGDAG

Det er aldrig let at blive ledig. Fremtiden står uskarpt, og det kan være lidt skræmmende.

Med HK A-kasse har du sikker grund under fødderne, stærke fremtidsudsigter og muligheder for at bruge din ledighedsperiode konstruktivt. Her på siden kan du se, hvad du skal gøre allerede fra første dag, du bliver ledig. Start med filmen - så er du godt i gang.

Udbetalingskortet kan indsendes

I dag

indsend udbetalingskort

På din første ledige dag skal du

1. TILMELD DIG PÅ JOBCENTERET

2. LOG IND PÅ MIT HK, OG GØR FØLGENDE

3. EVENTUELT

Hjælp og støtte

KVIKSTART:
HJÆLP INDEN FOR 24 TIMER

Er du lige blevet fyret? Så tøv ikke med at kontakte HK. Vi garanterer dig en samtale med en HK-rådgiver inden for 24 timer, så du lynhurtigt kan få den rette hjælp og rådgivning – både i forbindelse med din opsigelse og i jagten på et nyt job. Det kalder vi Kvikstart.

HVAD FÅR DU MED KVIKSTART?

• Vi tjekker, om reglerne er overholdt i forbindelse med din opsigelse, herunder opsigelsesvarsel og årsag til opsigelse – og hjælper dig, hvis de ikke er
  • Vi undersøger, om der er feriepenge eller resterende løn til gode
  • Vi orienterer dig om rettighederne, når du er opsagt - fx må du gerne søge nyt job i arbejdstiden
  • Vi tilbyder kurser, hjælp til jobsøgning, jobsamtale og CV, informationsmøder, tips til en god LinkedIn profil og meget mere

Mød op i din lokale
HK-afdeling

Skriv via
kontaktformular

Ring
7011 4545 – tryk 3

Din arbejdsgivers opsigelsesvarsel

Opsigelsesvarsel: 1

Din sidste arbejdsdag: 01-09-2014

Der tages ikke højde for prøvetid, eller længere opsigelsesvarsel, der er skrevet ind i din ansættelseskontrakt. Kontakt os hvis du er i tvivl.

Skriv til os   7011 4545

Beregneren er baseret på reglerne for opsigelsesvarsel i funktionærloven, som lyder følgende:

- Ansat op til 6 måneder = 1 måneds opsigelsesvarsel
- Ansat ml. 6 måneder og 3 år = 3 måneders opsigelsesvarsel
- Ansat ml. 3 år og 6 år = 4 måneders opsigelsesvarsel
- Ansat ml. 6 – 9 år = 5 måneders opsigelsesvarsel
- Ansat i 9 år = 6 måneders opsigelsesvarsel

Der tages ikke højde for fx prøvetid eller lokale kontrakter, som kan forkorte eller forlænge din arbejdsgivers opsigelsesvarsel. Beregneren kan ikke erstatte rådgivning, så har du spørgsmål til en opsigelse, så ring på 7011 4545.

Derudover skal du være særlig opmærksom på ansættelsesperioder der ligger omkring de 3 år, 6 år eller 9 år. Her skal dit opsigelsesvarsel være indeholdt i din opsigelsesperiode. Har du fx været ansat omkring de tre år, så skal dit opsigelsesvarsel på 3 måneder, senest være meddelt ved udgangen af 2 år og 9 måneders ansættelse. Ved 6 år, senest ved udgangen af 5 år og 8 måneder og 9 år skal det meddeles senest ved udgangen af 8 år og 7 måneders ansættelse.

Vi ANBEFALER

Råd og Støtte

Det gode råd er givet med udgangspunkt i din situation. Den rette støtte hjælper, hvor den skal. Find de gode råd og den rette støtte hos HK. Uanset om du er under uddannelse, i job, uden job, på barsel, på ferie, er senior eller i problemer.

Elever

Uddannelse

En stærk karriere bygger på stærke kompetencer, der hele livet forfines og fornyes – og bliver til flere. Hvad enten du skal vælge en ungdomsuddannelse, blive faglært eller bygge ovenpå med efter- og videreuddannelse kan HK hjælpe dig.

Computerarbejde

Jobsøgning

HK hjælper dig med jobsøgning fra A-Z. Find ud af, hvordan du skriver det gode CV, hvordan du skruer en vindende jobansøgning sammen, og hvordan du sælger dig selv til en jobsamtale. Eller se, om HK Jobformidlingen kan skabe kontakten mellem dig og din nye arbejdsplads.