Uforståelig redningsaktion fra Socialdemokraterne

14. juli 2015  |  Østjylland

Socialdemokraterne har meldt sig på banen som redningsmænd for Venstreregeringen, der ikke kunne få flertal for sin aftale med Kommunernes Landsforening i blå blok. Det forstår vi ikke, og vi er ærlig talt noget rystede over denne handling fra det store oppositionspartis side. Hvad er forklaringen? Spørger Viggo Thinggaard, fællesformand for HK Østjylland, Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland og Bent Klim Johansen, formand for HK Stat Østjylland.

Kommuneaftalens besparelser får voldsomme konsekvenser for mange tusinde kommunale medlemmer af HK, fordi deres arbejdsdag bliver endnu mere presset, end den allerede er i forvejen. Arbejdsmiljøet i mange kommuner er allerede nu spændt til bristepunktet, men spændes buen endnu hårdere, vil det få voldsomme konsekvenser for både de ansattes arbejdsmiljø og for den offentlige service i almindelighed. Dårligere arbejdsmiljø og flere omkostningstunge sygemeldinger på grund af stress vil på kort sigt kun være toppen af isbjerget. Betydelig dårligere velfærd og offentlig service for alle borgere vil på længere sigt være konsekvensen af besparelserne.

Regeringens aftale med kommunerne for økonomien i 2016 betyder nedskæringer i det offentlige. Den indeholder med andre ord lige præcist det, Socialdemokraterne gik til valg på at forhindre. Gennem hele valgkampen hamrede rød blok imod det, man forudsagde, ville blive resultatet af et regeringsskifte. Nu sker det som forudsagt, og Socialdemokraterne går ind og tager medansvar for nedskæringerne. Ja, man sikrer med sine stemmer, at de overhovedet kan blive ført ud i livet.

Venstre kan ånde lettet op og undrer sig nok også lidt. Socialdemokrater over hele landet kan derimod dybt frustrerede konstatere, at Socialdemokraternes første handling som opposition over for en svag Venstreregering er at redde den og samtidig gå imod det, partiet gik til valg på.

Socialdemokraterne får ikke det store til gengæld. Der er lavet aftale om gensidigt altid at stemme for kommuneaftaler. Er prisen for at bryde principper, holdninger og løfter virkelig ikke større? Samtidig parkerer Socialdemokraterne sine holdninger i blå blok ved at love altid at stemme for kommuneaftaler uanset, hvor store nedskæringer, de indeholder.

Politisk ordfører Nicolai Wammen har som begrundelse for redningsaktionen sagt, at der er tradition for at stemme for en aftale, indgået mellem regering og KL. Den tradition giver vi ikke meget for, når Venstre ikke en gang kan få sine egne partnere i blå blok til at følge den. I Venstre må de føle sig underholdt ved sådanne udtalelser, for den slags tager de ikke selv så tungt. De startede deres regeringsperiode med at bryde en anden tradition, da de lukkede en kommission, nedsat af den forrige regering. Den slags er der netop ikke tradition for, men det er de ligeglade med i Venstre.

Det lover ikke godt for fremtiden, hvis Socialdemokraterne vil være den pæne dreng i klassen, der ”af traditionelle grunde” respekterer og støtter aftaler, man politisk er uenige i.

I det aktuelle tilfælde sikrer partiet de nedskæringer, det gik til valg på at forhindre med dårligere kommunal service og velfærd på sigt for alle borgere i Danmark.

Politik

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Michael Jørgensen

14 juli 2015 09.00

Hvad sker der lige i socialdemokratiet.

Aftalen ml. KL og kommunerne

Nu har jeg været medlem af partiet igennem mange år, og er dybt skuffet over at vi skal give skattelettelser til de bedre stillet i samfundet sammen med erhvervslivet som har fået skattelettelser så det står i forhold til hvad der er bærerdygtigt og forsvarligt

Dette medfører bare større utilfredshed med den offentlige sektor, dette forringer arbejdsvilkårene så sygeplejersker og andre offentligt ansatte skal løbe stærkere, med stress og risiko for fejlbehandlinger, ja jeg ville ønske at de borgerlige selv blev fejlbehandlet på et offentlig hospital og blev lagt ud på gangen, så de kunne mærke det på deres egen krop.

Hvad med problematikken om de stigende medicinudgifter kontra friholdelse af dette område, så det ikke skulle afføde personale besparelser !!!

Var det bare valgflæsk som sædvanlig hvor er de ansvarlige i denne sag nemlig Løkke og Kristen Thuesen Dahl så er de jo bare nogle ynkelige politikere

De skulle bare have ladet venstre side med begmanden selv, og at socialdemokraterne stillede flere krav til at stemme for aftalen.

Der kunne skrives meget mere men jeg kommer med flere indlæg og kommentarer.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Ideer til HK.DK

Vær med til at gøre HK.DK bedre. Har du en god ide, så send den til os. Du kan også bakke op om andres gode ideer ved at stemme på dem.

Stem her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Ideer til HK.DK

Stem her

Har du glemt din pinkode?