Landsklubben Dagrofa bliver nedlagt

16. februar 2016  |  Landsklubben Dagrofa bliver nedlagt  |  Katrine Raahauge Nygaard

Fremover skal et netværk af tillidsvalgte samarbejde om bedre arbejdsvilkår for ansatte i Dagrofa. Landsklubben Dagrofas bestyrelse har stemt for at nedlægge klubben ved et ekstraordinært delegeretmøde.

Den 3. februar vedtog bestyrelsen i Landsklubben Dagrofa på et ekstraordinært delegeretmøde at nedlægge landsklubben.

- Den formelle klubstruktur med en lille bestyrelse er for langt fra arbejdet med at skabe bedre vilkår i medlemmernes hverdag, opsummerer Per Lykke Valkki, sektorchef i HK Handel og dirigent ved delegeretmødet.

I stedet for den gamle formelle struktur med en landsklub og en bestyrelse, vil det faglige arbejde med arbejdsvilkårene i Dagrofa fremover varetages af et større fagligt fællesskab i form af et netværk for tillidsvalgte. Tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og medlemmer af samarbejdsudvalg skal mødes og dele erfaringer og løsninger på tværs af arbejdspladserne i Dagrofa.

- Medlemmernes udfordringer i hverdagen finder hurtigere vej til løsninger gennem det faglige arbejde, når der er flere tillidsvalgte at gå til, og de taler sammen på tværs af arbejdspladserne. Så vi kommer både tættere på medlemmernes hverdag og på løsninger på problemer med netværksstrukturen, siger Per lykke Valkki.

Netværket skal arbejde for, at de ansatte får mere i løn, og på hvordan der kan aftales personalepolitik om fx arbejdstid med ledelsen. De tillidsvalgte skal også indgå lokalaftaler, der tilgodeser medarbejdere på både kontorer, lagre og i butikker.

I den nye struktur for det faglige arbejde er også et større fokus på butiksansatte. Lokale HK-afdelinger vil tage fat i de enkelte butiksarbejdspladser og arbejde på at få valgt flere tillidsrepræsentanter, så de butiksansatte i Dagrofa også kan blive godt repræsenteret i det faglige netværk.

Forslaget om at nedlægge klubben kom i forbindelse med, at daværende formand Henrik Mølgaard Christensen valgte at trække sig som formand. HK Handels sektorbestyrelse skal endeligt godkende nedlæggelsen af Landsklubben Dagrofa på et sektorbestyrelsesmøde 1. marts.

Medlemsdemokrati

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Ideer til HK.DK

Vær med til at gøre HK.DK bedre. Har du en god ide, så send den til os. Du kan også bakke op om andres gode ideer ved at stemme på dem.

Stem her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Ideer til HK.DK

Stem her

Har du glemt din pinkode?