Åh nej. Beskeden tikker ind fra børnehaven. En pædagog er testet positiv for Corona. Det betyder, at institutionen holder lukket, og en hel forældregruppe nu skal have sat gang i tests, hjemmearbejde eller finde alternative pasningsmuligheder.

Ifølge politikerne står vi nu i en regulær anden bølge af Corona-udbruddet, og det sender endnu en gang folk ud i en række dilemmaer i forhold til hjemmearbejde, smitte, karantæne, sygemeldinger osv. Forældrene er bare en af de grupper, der kan blive ekstra presset med kombinationen af stigende smittetal og forkølelses- og influenzasæsonens start.
Ingen af delene gør det nemmere at få hverdagen til at hænge sammen.

For selvom vi med en trepartsaftale i september, sikrede forældre retten til sygedagpenge ved børns hjemsendelse, så står flere fortsat i en svær situation. Dels er der stadig en del ventetid forbundet med test. Dels er det ikke alle arbejdsgivere, der møder problematikken med lige stor forståelse.

Og ja - jeg kan sagtens forstå, at det er træls, at man nu skal mangle sin receptionist i fire dage eller sin tømrersvend for den sags skyld, men sådan er vilkårene altså lige nu. Ingen af os har ønsket os corona, og vi er nødt til fortsat at stå sammen om at klare de udfordringer, som myndighedernes restriktioner uundgåeligt bringer med sig. Og ikke mindst i lyset af nedlukningen af syv nordjyske kommuner, hvor børn fra 0.-4. klasse nu igen sendes hjem.

I HK Privat får vi desværre fortsat henvendelser i hele landet, der viser, at det er svært at stå som forælder og skulle overholde de fælles spilleregler og samtidig opleve, at ens arbejdsgiver hverken vil lade én bruge omsorgsdage eller afspadsering - i et risikabelt forsøg på at presse medarbejderen tilbage på arbejde. Det nytter bare ikke noget. Et sygt barn eller et barn i tvungen karantæne forsvinder ikke, fordi det er irriterende for arbejdspladsen. Derfor er min bøn, at vi kan fortsætte med den forståelse og fleksibilitet, som prægede den første bølge i foråret. Alt er nemlig ikke gjort med trepartsaftaler. Det starter som så mange andre ting med en god dialog på arbejdspladsen.