Det er sådan cirka ideen bag den store, landsdækkende lønstatistik, som HK Privat Midt er i gang med lige nu – og som vi gerne vil have dit anonyme bidrag til. For jo flere, der er med i lønstatistikken, desto bedre grundlag har du, når du går ind til din næste lønforhandling. Det giver dig nemlig et godt pejlemærke, hvis du skal løfte din løn, når du kan se, hvad andre HK’ere i lignende jobs tjener. Eller hvis hele dit fagområde skal forhandle løn på din arbejdsplads.

Lønstatistikken er også interessant for ny-udlærte eller medlemmer, der gerne vil skifte job. De har begge brug for at kende niveauet, og det kan de læse ud af statistikken, der er troværdig, hvis mange indberettet deres tal.

Jo flere, der er med i lønstatistikken, desto bedre grundlag har du, når du går ind til din næste lønforhandling. Det giver dig nemlig et godt pejlemærke, hvis du skal løfte din løn, når du kan se, hvad andre HK’ere i lignende jobs tjener.

Med lønstatistik mod ligeløn

Vi har samtidig et stort ønske om, at vi hurtigst muligt skal have udlignet den lønforskel, der desværre stadig er mellem kvinder og mænd. Her er lønstatistikken igen et meget vigtigt værktøj, fordi statistikken viser os noget om, hvor stor forskellen er – og hvor vi skal sætte ind, bakke op og skubbe til, hvis vi skal sikre lige løn for lige arbejde!

Sætter barren højere

Nogle andre, der skeler meget til statistikken, er de forhandlere fra HK Privat, der snart igen skal sidde over for arbejdsgiverne og forhandle den overordnede overenskomst.

Når de kender udgangspunktet, så kan de bedre sætte barren højere og forhandle sig til en større kasse, som også giver dig mere råderum, når du skal forhandle lokalt.

Har gjort det nemt for dig

Som du kan fornemme, så laver vi lige nu lønstatistik i HK Privat, hvor vi meget gerne vil have dine løndata med, så vi får et forholdsvis bredt og komplet billede af lønsituationen – og så vi efterfølgende kan klæde dig på til dine egne lønforhandlinger.

Vi har forsøgt at gøre det så nemt som muligt at være med – og du kan som sagt endda gøre det helt anonymt. Du har således modtaget både mail og SMS med en opfordring til at være med i lønstatistikken, og med relevante links til de steder, hvor du anonymt kan angive din løn.

Indberet din løn her: www.hk.dk/oplysloen

Ellers er det kun arbejdsgiverne, der vinder

Jeg kan fornemme, at det kan være både tabu-belagt og tys-tys at tale om løn. Det er ærgerligt. For det er kun arbejdsgiverne, der vinder, hvis vi ikke lidt mere åbent taler om løn, når vi skal forhandle vores løn og løfte vores lønniveau.

Det er kun arbejdsgiverne, der vinder, hvis vi ikke lidt mere åbent taler om løn, når vi skal forhandle vores løn og løfte vores lønniveau.

Derfor kan jeg kun opfordre til, at vi alle spytter løn-data i lønstatistikken. For den statistik, der så bliver spyttet ud i den anden ende af processen, den har vi alle glæde af. Både personligt, lokalt og centralt.