For det er lige præcis, hvad vi tilbyder i HK: En retshjælp, du kan stole på, når det bliver svært, komplekst og juridisk. Kort sagt: Når der skal juridiske eksperter til for at hjælpe dig i en sag med eller mod din arbejdsgiver. Det kan koste dig både job, (mange) penge og i sidste ende livskvalitet, hvis du vælger den reelle fagligt-juridiske opbakning fra, som HK og andre rigtige fagforbund tilbyder. I disse usikre Corona-tider er der endnu flere, der sætter pris på, at vi tilbyder dem fast juridisk og faglig grund under fødderne.

Lad os sætte (store) tal på

Hvis vi sætter konkrete tal på den retshjælp, der blev givet medlemmerne af HK Midt i 2019, så blev der samlet hentet 14 millioner kroner mere hjem til medlemmerne end året før. Over 28 millioner kroner er der således hentet på arbejdsskadesager, faglige sager og sager, hvor Lønmodtagernes Garantifond er med. Det er et tal, som jeg på hele HK Midt’s vegne er meget stolt af!

Tallet er udtryk for, at der fra mange sider virkelig er blevet knoklet for at sikre medlemmerne den rette retshjælp i situationer, hvor de har brug for assistance og faglig opbakning. Det er et imponerende stykke arbejde på medlemmernes vegne.

Vi følger udviklingen tæt

I HK Midt-regi følger vi udviklingen på det fynske arbejdsmarked og i Fredericia-området ganske tæt. For efter 2018, der desværre var et stort konkursår i vores område, så gik det bedre i 2019. Men hvad kommer Corona-situationen til at betyde i den kommende tid? Hvordan udvikler situationen sig, når hjælpepakkerne udløber? Det har selv eksperterne svært ved at spå om.

Til gengæld skal der ikke eksperter til for at slå fast, at HK vil søge indflydelse og sætte HK-dagsordener alle de steder, vi kan komme til det. Samtidig står HK Midt klar med et rådgivnings-setup til de medlemmer, der kommer i knibe. Det setup omfatter naturligvis også en seriøs og dygtig retshjælp.

Anne Marie Bay

Konstitueret afdelingsformand, HK Midt