19. februar 2015

Atypiske ansættelsesforhold er et problem

Fremtidens dagpengesystem skal afspejle det moderne arbejdsmarked. Men de nuværende regler i dagpengesystemet tager ikke højde for de seneste årtiers udvikling på arbejdsmarkedet, hvor en stor andel af arbejdsstyrken især inden for de brancher, som HK organiserer, er i ”atypiske” ansættelsesforhold. Det vil sige, at de fx arbejder på deltid, som vikarer, på tidsbegrænset kontrakter, med perioder i udlandet eller som selvstændige. De nuværende regler i dagpengesystemet gør det meget vanskeligt at genoptjene retten til dagpenge for denne store gruppe af danskere, som af forskellige årsager, bevæger sig ud og ind af arbejdsmarkedet.

Det vurderes, at 28 % af danskerne arbejder under atypiske vilkår. Det vil sige, at over 500.000 lønmodtagere har meget svært ved at opfylde betingelserne for at komme ind i dagpengesystemet eller genoptjene retten efter at have opbrugt dagpengeretten.

Der er generelt set enighed om, at omfanget af atypiske ansættelsesformer har været stigende de sidste 20-30 år, men at andelen af atypiske ansættelsesformer har været relativt stabilt de sidste 10 år.

En analyse fra FAOS viser denne relative stabilitet, men viser samtidig, at omfanget af atypiske ansættelsesformer i forskellige sektorer har forandret sig. Det er i særlig grad inden for de områder, som HK organiserer, at stigningen i atypiske ansættelser er størst.

Karen Østermark Nielsen

25 februar 2015 07.50

som TR på lageret hvor jeg arbejder kender jeg problemet, og vil hilse nye tiltag velkommen, vi har mange deltidsansatte på 7,5 og 15 timer, samt studerende der er over 25, de ønsker ikke at organisere sig da et deltidsmedlemmsskab er noget kostbart, mange voksne studerende har stiftet familie og har ikke mulighed for at være medlem for 95 kr pr måned, og på samme tid har de ikke noget ud af at være medlem af fagforening og A kasse. det er en af de daglige udfordringer jeg har her på stedet. TR Karen Ø. Nielsen

Carsten Riis - HK fagforening

Arbejdsmarkedspolitik

Politisk rådgiver

Carsten Riis

Carsten har mange års erfaring med dansk arbejdsmarkedspolitik. Han varetager til dagligt medlemmernes interesser i flere råd, nævn og udvalg. Du er velkommen til at kontakte Carsten med spørgsmål inden for området.

• E-mail: 44car@hk.dk
  • Tlf.: 33304840