17. november 2016

Freelancere bliver ikke syge

Regeringen vil have et fleksibelt arbejdsmarked. Men det sociale sikkerhedsnet er stadig kun tænkt til de fastansatte, og det er uholdbart.

Jeg har lige opdateret freelancer.dk med en guide til sygemelding for medlemmer, der ikke er klassisk fastansatte på fuld tid. Det er nemlig pænt svært for dem at blive kloge på via de officielle kanaler, og derfor er vi som forbund nødt til at gå ind og hjælpe dem med at finde rundt i et virvar af regler og undtagelser.

Hvad for en slags freelancer er du?

Ude i virkeligheden er man ikke opdelt i kasser. Der skaffer man sig noget arbejde, og der er – platformsøkonomisk arbejde undtaget – ingen problemer med at få lov at betale skat til den store fælles velfærdskasse. Men hvis man bliver syg, afhænger ens ret til sygedagpenge pludselig af, hvordan man fik sin betaling, fra hvem – og gudhjælpemig også i hvilken rækkefølge. Afhængig af det, kan man proppes ned i en kasse, der ikke er tænkt til arbejdsmarkedet af i dag.

Det burde være sådan, at hvis man sælger sin egen arbejdskraft og betaler skat af indkomsten, så kan man selvfølgelig også nemt sygemelde sig ét sted og få beregnet sygedagpenge på baggrund af al sin skattepligtige indkomst.

Sådan er det desværre ikke. I en verden, hvor mange selv stykker beskæftigelsen sammen, bliver freelancere, vikarer, løsarbejdere og soloselvstændige mødt af det her, hvis de bliver syge:

Sygemelding for freelancere

Det er tungen lige i munden, når vi har en syg freelancer i røret. For det er ofte små detaljer, der afgør, om vedkommende trods et fint skattebidrag til statskassen har ret til sygedagpenge. Fx kan man ikke søge sygedagpenge på baggrund af både løn og arbejde på faktura. Det betyder, at hvis man har tjent 150.000 kr. ved at løse opgaver som lønmodtager med skattetræk og så har tjent 150.000 kr. som freelancer på faktura, så bliver ens sygedagpenge kun beregnet af 150.000 kr., ikke af de 300.000, man har betalt skat af.

Freelancere bliver også syge

Kære politikere. Vi har en arbejdsstyrke, der i utallige undersøgelser viser, at de er positivt stemt over for at være fleksible og innovative. Men I kan altså ikke fortænke dem i at blive skræmt af de rammebetingelser, I stiller op - og foretrække et fuldtidsjob med ordnede forhold.

Og nej, det hjælper ikke bare at sige, at så gør vi det lettere for de selvstændige. En stor del af freelancerne oplever netop, at den ene kunde helst vil hyre dem ind som lønmodtager, mens den næste kræver en faktura. Og hvad med alle de deltidsansatte? Herunder alle de offentlige stillinger på under 37 timer. Når vi nu ved, at en stor del af de mennesker skal ud og supplere indkomsten ved siden af, hvorfor tager I så ikke konsekvensen af det og indretter vores sociale sikring på det? De har statistisk den samme risiko for at blive ramt af sygdom.

Det her går ikke væk. Det skal fikses. Tag kontrolhatten af og tænk løsninger til fremtidens arbejdsmarked, tak. HK kommer gerne med bud på løsninger.

Se, hvordan reglerne for sygemelding er i dag på HK’s site freelancer.dk

Love og rettigheder Freelancer

Kirsten Marie Øveraas

23 november 2016 12.42

Tak, Kirstine, for et vigtigt indlæg. En konsekvens af det her rod - ud over at det helt sikkert afskrækker mange fra overhovedet at blive freelancere - er, at mange freelancere ender med selv at betale for deres sygdom. Hvis det kun drejer sig om et par dages sygdom, er det tit lettere og mere overskueligt simpelthen helt at lade være med at melde sig syg nogen steder. Og så indhenter man måske det tabte arbejde i en weekend eller på aftner, eller undværer dén indkomst. Skal det virkelig være ok at lade folk arbejde under de vilkår? Jeg er meget enig i, at politikerne skal se at få fikset det her, så systemet kommer til at svare overens med virkeligheden.
Kirsten Marie Øveraas (freelance oversætter, forfatter og foredragsholder)

Bloggere

Opdatér kommentar