13. december 2016

Freelancere og barsel - historien om en labyrint

Som freelancer har du svært ved at overskue dine barselsrettigheder. Derfor har HK lavet en barselsguide, der kan bruges af jer, der ikke er klassisk fastansatte.

Lad det bare være sagt med det samme. Barsel for freelancere er langhåret. Hvis man har brug for at få klar besked om, hvordan man er stillet, er der ingen hjælp at hente hos myndighederne. De vil først tage stilling til, om du har krav på barselsdagpenge, den dag du går på barsel.

Indtil da vil de ikke udtale sig om, om du har ret til ydelsen, for det tager tid at vurdere dagpengeretten, og de risikerer, at din situation ændres i mellemtiden. Og så ønsker de ikke at havne i en situation, hvor du kan klage over først at have fået et ja og siden får et nej til barselsdagpenge.

Derfor henviser myndighederne oftest blot til information på borger.dk. Men borger.dk er primært skrevet til fastansatte lønmodtagere krydret med en meget sparsom vejledning til selvstændige, og som freelancer har man ofte behov for i god tid at vide bare nogenlunde, hvordan man er stillet økonomisk, når man skal på barsel. Hvem vil ikke gerne vide det?

HK har lavet en barselsguide til freelancere. Dine barselsrettigheder afhænger nemlig af, hvordan du arbejder, og hvordan du får din løn/betaling. Det kan være svært at gennemskue dine rettigheder, og derfor tilbyder HK sparring til freelancere, der er i tvivl om deres rettigheder i forbindelse med barsel.

Desværre blev der ikke brug for at skrive særlig meget om løn under barsel. For langt de fleste lønmodtagerfreelancere, vikarer og projektansatte er det stensikkert, at de lige præcis, når de skal på barsel, ikke får tilbudt noget arbejde. Og det, selv om der undervejs er indbetalt til en barselsfond for dem. Så når de skal på barsel, har de ingen arbejdsgiver til at hive refusionen ud af fonden. Og for de selvstændige uden selskabsform, ja, der nedlagde regeringen jo barselsfonden en måned efter, den trådte i kraft.

Derfor rimer freelancebarsel for langt de fleste stadig på rene barselsdagpenge – hvis de altså kan finde vej til dem.

Start med at tjekke vores barselsguide, og hvis du stadig er i tvivl, så kontakt din afdeling i god tid eller senest tre måneder før barsel, så ser vi på det sammen.

Gå til HK's barselsguide for freelancere, projektansatte, vikarer og selvstændige
Barsel Freelancer

Bloggere