21. september 2016

Løber SKAT fra løfte om jobs i Grenaa?

Da alvoren gik op for regeringen lavede den en plan. ”SKAT ud af krisen” blev titlen og danskerne blev lovet et seriøst løft til SKATs Inddrivelse, så de 82,7 milliarder kroner danskerne skylder, kunne kradses ind. 350 nye årsværk, lød ministerens kur. De 40 skulle ansættes Grenaa.

Men de 350 blev hurtigt til 300 og forleden blev hele ansættelsesprocessen så sat i bero på ubestemt tid. Det forlyder, at SKAT nu overvejer, om stillingerne skal udsættes eller overhovedet skal besættes andre steder, end de tidligere udmeldte, herunder Grenaa.

I HK Stat Østjylland og LO Djursland, er det med stor forundring, vi nu ser SKAT trække i land fra de løfter, politikerne på Christiansborg har givet. Vi er forundrede, fordi medarbejderne hos SKAT Grenaa netop har indstillet sig på, at nye kollegaer skulle komme til, og arbejdet intensiveres, for at hente de mange milliarder hjem til statskassen og dermed den danske velfærd. I maj blev første gruppe af nye medarbejdere ansat og flere af dem har bosat sig med deres familier i Grenaaområdet.

Med den seneste udmelding bliver der igen skabt utryghed hos de ansatte i SKAT Grenaa. Skal de nyansatte flytte igen? Er SKAT Grenaa alligevel ikke i spil, som en af de enheder, der skal være med til at løfte opgaven? Hvis ikke, hvad vil man så med SKAT Grenaa?

Oprindelig blev SKAT placeret i Grenaa i 2005, som kompensation for mange års tab af statslige arbejdspladser på Djursland.

Nu skabes der tvivl om, hvorvidt SKAT fortsat satser på Grenaa som lokation og det har store konsekvenser for hele Djursland. Der er brug for alle de arbejdspladser, vi kan få, for med arbejdspladser flytter ressourcestærke børnefamilier til området, og de skal både handle ind, gå i skole og have et fritidsliv. Det er derfor med stor bekymring at vi har modtaget SKAT’s udmelding om at sætte ansættelserne i bero.

Den geografiske placering af SKAT i Grenaa, er resultatet af et politisk forlig og en ændring af den fysiske placering vil, efter vores opfattelse, kræve, at forligspartierne som minimum bliver enige om det.

Men SKAT’s nyudmeldte planer kræver også, at politikerne på Christiansborg vågner op og sikrer, at der bliver truffet nogle beslutninger meget hurtigt, som borgerne på Djursland kan regne med. Derfor glæder det os at se lokale politiske kræfter arbejde benhårdt, for at fastholde og få gennemført de udmeldte og planlagte statslige arbejdspladser i SKAT Grenaa.

I HK Stat Østjylland og LO Djursland er vi klar til at samarbejde med alle også om denne sag. Til gavn for hele det djurslandske område.

Politik

Bent Johansen, formand for HK Stat Østjylland

Bent Klim Johansen

HK Stat Østjylland

Jeg arbejder for at HK Østjylland altid er relevant, nærværende og vedkommende for medlemmernes arbejdsliv og at HK Østjylland altid er en seriøs og vigtig spiller på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK