17. november 2016

Brug din HK klub på arbejdspladsen

Samarbejdsvanskeligheder, uforståelige lønsedler eller sociale arrangementer. Gennem HK klubberne på kan du få indflydelse på din arbejdsplads.

For 50 år siden dannede de ansatte HK’ere på Aarhus Universitet en HK Klub. De havde mange udfordringer på arbejdspladsen og derfor et stort behov for at stå sammen som gruppe, når de henvendte sig til ledelsen.

HK klubben på universitetet er i dag den ældste af sin slags i HK Stat, men den er heldigvis ikke den eneste. Rundt om på de danske arbejdspladser trives det faglige fællesskab og det er vigtigt, at vi værner om det.

For lige som dengang for 50 år siden, så er der ingen enkelte ansatte på arbejdspladserne i dag, der alene kan løse de udfordringer, der altid vil opstå, hvor mennesker mødes.

HK klubberne er stedet, hvor du som medlem af HK, kan få indflydelse på hverdagen på din arbejdsplads. I klubben, kan du som medlem tage alle emner, der vedrører arbejdspladsen. Det kan være alt fra samarbejdsproblemer til lønsedler, der er svære at forstå. Overenskomstspørgsmål eller sociale arrangementer. Eller noget helt andet, som det er vigtigt, at HK’erne står sammen om på din arbejdsplads.

Det er i HK klubberne, at tillidsrepræsentanten vælges og hver klub har en klubbestyrelse. I HK Østjylland gør vi alt, hvad vi kan, for at hjælpe de tillidsvalgte med at være fagforening på din arbejdsplads. Vi holder kurser og arrangementer for dem, så de altid har den nyeste viden og derfor er klædt på til at hjælpe dig i hverdagen.

Hvis du er aktiv i HK Klubben på din arbejdsplads, så hjælper du de tillidsvalgte til at have en stærk stemme, når de eksempelvis skal forhandle med ledelsen om jeres løn- og arbejdsvilkår. Det kan blandt andet være i samarbejdsudvalget, hvor der for eksempel drøftes personalepolitikker. Derfor er det ikke ligegyldigt, om du deltager i din faglige klubs arbejde eller ej.

Hele ideen med en faglig klub er, at du og dine kollegaer kan diskutere, planlægge og udføre det faglige arbejde, der kan give jer forbedringer i jeres løn- og arbejdsvilkår. Det er jer, der ved, hvad der rører sig på jeres arbejdsplads. Derfor er det vigtigt, at I har et fællesskab, hvor jeres behov drøftes.

En god arbejdsplads er ofte kendetegnet ved, at der er et godt samarbejde mellem de ansatte og mellem de ansatte og ledelsen. Det handler om at være fælles om at løse problemer og fælles om at udvikle. Lige som ledelsen på en arbejdsplads holder møder og lægger strategier sammen, så er det også vigtigt, at du som ansat deltager aktivt i møder med dine kollegaer. Sådan sikrer vi på den bedste måde, at alle bliver hørt og alle behov bliver vendt.

Der er rigtig mange aktive faglige klubber. Og i HK Østjylland er vi stolte over at have medlemmer, der aktivt bidrager til det faglige arbejde på arbejdspladserne. HK er kun så stærk, som medlemmerne gør os til. Derfor står vi selvfølgelig også altid til rådighed, hvis du og dine kollegaer har brug for hjælpe til det faglige arbejde på din arbejdsplads.

I 50 år har HK’erne på Aarhus Universitet netop mødtes og lagt strategier om alt fra vanskelige forhandlinger om løn- og arbejdsvilkår til sociale arrangementer. Tillykke med jubilæet.

HK-medlemmer

Bent Johansen, formand for HK Stat Østjylland

Bent Klim Johansen

HK Stat Østjylland

Jeg arbejder for at HK Østjylland altid er relevant, nærværende og vedkommende for medlemmernes arbejdsliv og at HK Østjylland altid er en seriøs og vigtig spiller på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed