26. januar 2017

Hæv ikke pensionsalderen

Regeringen ønsker at hæve pensionsalderen med yderligere et halvt år. Det siger vi nej tak! til i HK.

Har du styr på, hvornår du kan gå på pension? Får regeringen sit ønske om at hæve pensionsalderen igennem, skal du blive på arbejdsmarkedet et halv år ekstra. Det mener vi i HK er en rigtig dårlig løsning.

I dag er der 17 procent af danskerne, der ikke er i stand til at arbejde helt frem til de når deres pensionsalder. Det tal vil stige til 25 procent, hvis vi skal blive bare et halvt år mere på arbejdsmarkedet.

Det handler ikke om mangel på lyst til at arbejde. Det handler ikke om dovenskab. Og det handler heller ikke om, at de kun vil nyde og ikke yde.

For alle disse mennesker handler det om, at de ikke er i stand til at arbejde, fordi de allerede har arbejdet så mange år, eller har haft så belastende et arbejde, at de er nedslidte. Enten fysisk eller psykisk.

Når regeringen ønsker at hæve pensionsalderen med et halvt år, så er det fordi, de har siddet med et regneark, der fortæller, at vi levere længere og derfor vil få alt for mange år på pension, hvis pensionsalderen ikke hæves. Det koster penge.

Men hverken HK’ere eller andre i det danske samfund er brikker, man kan flytte rundt med i et regneark. Vi er mennesker af kød og blod, der knokler på arbejdsmarkedet i en grad, så vi slides op. Derfor giver det menneskeligt set ikke nogen mening at hæve pensionsalderen.

Det er klart, at vi er nødt til at holde øje med udviklingen også på pensionsområdet. Men pensionsalderen er allerede reguleret tre gange siden 2004 og vi har den højeste pensionsalder i EU. Derfor mener vi i HK ikke, at en bevidstløs skruen på aldersknappen er vejen frem. Måske kunne en løsning i stedet være, at pensionsalderen afgøres ud fra antallet af år, man har været på arbejdsmarkedet. Det kunne være 35 eller måske 40 år. Så får lagerarbejderen i HK, der startede som 20-årig lige så mange år på arbejdsmarkedet, som akademikeren, der først kommer i job som 30 årig.

I HK arbejder vi hver dag, for at påvirke politikerne til at droppe kravet om at hæve pensionsalderen. Og vi arbejder hver dag på at sikre vores medlemmer et retfærdigt og fair pensionssystem.

Pension

Bent Johansen, formand for HK Stat Østjylland

Bent Klim Johansen

HK Stat Østjylland

Jeg arbejder for at HK Østjylland altid er relevant, nærværende og vedkommende for medlemmernes arbejdsliv og at HK Østjylland altid er en seriøs og vigtig spiller på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed