17. maj 2017

Regeringens forslag er et svigt af de unge

Forberedende grunduddannelse er for de unge, der ikke på egen hånd er kommet i gang med en ungdomsuddannelse. Nu vil regeringen gøre kommunerne ansvarlig. Men det er en skidt idé

Et stor gruppe unge kommer ikke i gang med en ungdomsuddannelse. Det kan få alvorlige konsekvenser for dem senere i deres liv, hvis de efter Folkeskolen aldrig kommer videre. Derfor findes der i dag seks forberedende uddannelsestilbud, der skal hjælpe denne gruppe unge tilbage på uddannelsessporet og forhåbentlig i job. Men nu vil regeringen ændre på tilbuddet. De seks uddannelser skal slås sammen til én og kommunerne skal fremover have ansvaret, lyder det fra regeringen.

Naturligvis skal man være positiv over for alle tiltag, der kan hjælpe flest mulige unge til en forberedende grunduddannelse. Men regeringens forslag vil gøre det stik modsatte. Allerede i dag har kommunerne ansvaret for at de unge bliver uddannelsesparate til ungdomsuddannelserne, men 20 pct. har endnu ikke gennemført en ungdomsuddannelse eller har fast tilknytning til arbejdsmarkedet efter syv år efter folkeskolen. Samtidig har tre ud af fire, der begynder i en forberedende uddannelse, stadig ikke en uddannelse, når de fylder 24 år. Kommunerne har altså ikke vist, at de er dygtige til opgaven.

Grunduddannelserne er i dag statsligt forankret og det er den eneste måde, man kan sikre alle unge uddannelsessøgende et ensartet grunduddannelsestilbud. Hvad skal der ske, hvis og når de unge flytter på tværs af kommunegrænserne? Hvad sker der med grunduddannelserne, når den enkelte kommunalbestyrelse i sin spareiver skal finde besparelser på budgetterne? Godt nok følger der penge med opgaven, men pengene blive ikke øremærkede. Det bliver uundgåeligt, at der bliver kvalitetsforskelle fra den ene kommune til den anden, afhængigt af den enkelte kommunes prioriteringer, økonomi og tilfældigheder. Det bør være den enkelte unges behov og forudsætninger, herunder parathed, der bør være udgangspunktet, for hvilken uddannelse de får tilbudt og ikke de kommunale budgetter. Hvorfor vil regeringen spille hasard med de unges grunduddannelse?

Regeringen ligger samtidig op til at skrotte det hidtidige mål om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse. Dette på trods af, at Stefan Hermann-Udvalget for et par måneder siden kom med en række anbefalinger, der gik i den stik modsatte retning. Udvalget anbefalede tværtimod, at ansvaret for de forberedende uddannelser ikke samles i kommunerne, men at de som hidtil organiseres med statsligt selveje, som det eksempelvis allerede kendes fra erhvervsskolerne. Det er komplet uforståeligt, at regeringen først nedsætter et ekspertudvalg for at rådgive på området, for derefter, at foreslå det stik modsatte af, hvad udvalget anbefaler.

Uddannelse

Bent Johansen, formand for HK Stat Østjylland

Bent Klim Johansen

HK Stat Østjylland

Jeg arbejder for at HK Østjylland altid er relevant, nærværende og vedkommende for medlemmernes arbejdsliv og at HK Østjylland altid er en seriøs og vigtig spiller på det østjyske arbejdsmarked.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed