13. november 2013

Med armene i vejret af stolthed

Med jævne mellemrum opstår der bølger af kampagner og indslag om hvor meget de sociale medier, computere og mobiler fylder i vores hverdag. Som om de er af det onde, der giver os stress, stjæler vores tid og gør os afhængige. Ofte er budskabet, at vi skal minimere og skrue ned for forbruget og det er ganske givet også godt at reflektere over, hvad vi bruger vores tid til i ny og næ.

Men her vil jeg også gerne lige slå et slag for den udvikling, der er kommet med vores gadgets – og den udvikling, vi har gennemgået de seneste år. For det er helt ok at være stolte og glade for den udvikling, og de muligheder der er kommet - og ok at hylde dem – i god samvittighed.

Jeg blev færdig med min uddannelse i starten af nullerne og blev som mange andre også offer i dotcom-krisen, hvor ethvert direktionskontor med lukket dør, gav nervøse trækninger over hvor mange fyringer der nu var i vente. Det var dengang udtryk som html, url, ftp og jpg var fremmedord for de fleste, der ikke beskæftigede sig i branchen. Sågar ord som download, browser, vedhæftning og filformat, var ukendte fagudtryk for flertallet.

Sådan er det ikke længere – i bussen, på gaden og iblandt venner og bekendte hører jeg ofte, gamle som unge, bruge udtryk som: "Så kan du bare downloade den og vedhæfte den." eller "Jeg hentede app’en og så loggede jeg på." eller "Det var fordi, det ikke var en jpg, så jeg ændrede bare filformatet." eller da jeg filmede min venindes søn på 7, imens han fuldstændig blå-lilla i hovedet pustede og nærmest spyttede sin første Hubba-Bubba tyggegummi-boble ud og stolt råbte: "Mor, det skal uploades til Youtube! Det får sygt mange likes."

Man kan vælge at ryste på hovedet og mene, at det er for meget, eller man kan favne og elske det.

Kald mig bare nørd, men jeg bliver varm indeni af stolthed over at være i en branche, der i den grad har udbredt sig over de seneste 10-15 år. Det kan da godt være, at vi af og til glemmer at være til stede og nærværende, fordi vi sidder med en eller anden smart app og tjekker den ud, eller opdaterer vores sociale profiler. Men ’lighten up’, det er vel ok med et frikvarter fra virkeligheden? Før i tiden sad man måske med en bog, strikketøjet, en smøg eller noget andet og fik sit frikvarter fra dagens gøremål. Det har alle da brug for.

Tænk på hvor vi var, uden alle disse ting…..

I dag kan vi tage vores netbank/mobilbank med på ferie og holde styr på alting via en mobil, en app og et netværk at logge på. Med en app gøres det lettere at handle ind og lave fælles, ajourførte indkøbslister. Bliver vi væk fra hinanden kan vi lige sende en besked og finde hinanden igen, ligesom vi kan finde vej, når vi farer vild, bare for at nævne et par få eksempler. Listen er lang, så lad os da hylde og nyde de mange muligheder, vi får med udviklingen.

Sider oprettes for at samle midler ind ved katastrofer, andre sider oprettes for at folk kan eftersøge pårørende, der er forsvundet, der sendes tweets ud som en steppebrand for at starte revolutioner, forbrydere findes hurtigere og mindesider oprettes for at dele sorg og glæder med andre.

Og det er jo kun begyndelsen, for hvem ved hvad der venter i fremtiden af smarte og fantastiske løsninger? Det kan kun blive spændende og jeg er ikke bange for at strække begge arme i vejret og vedkende, at livet er blevet væsentligt mere interessant og lettere med gadgets, netværk og dimser.

Så husk at nyde dine gadgets og din online-tid med rigtig god samvittighed.

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed