HK.dk logo

10. december 2013

Hånden på hjertet, jeg har været her før ...

”Hvorfor begår du altid de samme fejl? Det er du nødt til at holde op med. Når du er klar til at ændre det, vil jeg følge dig op i bjergene. Dér vil du møde, dit sande jeg. Men først når du holder op med, at begå de samme fejl.”

Jeg fik aldrig navnet på den fremmede, jeg mødte på gaden i den lille, søvnige Stillehavsby. Han kom gående med sine 2 børn, da han stoppede mig, for at give mig netop de ord med på vejen. Det gik altsammen så hurtigt, at jeg slet ikke nåede at blive mistænksom, eller på anden måde vurdere hvad han var for en type. Men jeg blev straks lidt flov over at være afsløret, som sådan én der begår fejl. ‘Øhhh’, nåede jeg muligvis at sige inden han hurtigt lagde en lap papir i min hånd med mail adresse og telefonnummer og sagde: "Når du er klar til at møde dig selv, så kontakt mig!" Og så gik han videre med sine børn hånd-i-hånd.

Tilbage på mit hotel, hørte jeg hans stemme gentage de samme ord igen og igen. Dén havde jeg ikke set komme fra en vildt fremmed på den anden side af jorden. Om han mente de små skønhedsfejl eller store eksistentielle fejl, er svært at vide, for jeg tog aldrig kontakt til ham igen, hverken for at få det uddybet eller for at møde ‘mit sande jeg’. Men det er helt sikkert, at jeg begår fejl - og også de samme fejl! Det endda selvom jeg forsøger at lære af mine fejl.

The usual suspect

Som grafiker og webgrafiker er det ret let at blive spottet i at have lavet en fejl; det sker med taste- og stavefejl i diverse tekster, i annoncer hvor der er valgt både en farve og en skriftstørrelse, der bliver udtværet og ulæselig, hvor kontrasterne mangler eller er altoverskyggende, ligesom det ofte kikser med publicering af en ny webside med fejl i henvisninger, scripts og formuleringer - for bare at nævne et par eksempler. Det er fejl der også må betegnes som begynderfejl - og alligevel sniger de sig ind af og til.

Hvad gør du, når du laver en bummert?
Benægter: Det var ikke mig!
Undviger: Det var bare fordi, at……
Giver skylden videre: Det er garanteret udviklerne!
Erkender: Det er min fejl. Det beklager jeg.

Jeg har stor respekt for dem, der beklager og undskylder. Måske fordi den tilgang ikke er min stærke side. Det må jeg med hånden på hjertet erkende. Til gengæld er jeg ret hurtig til at tage ansvar for mine fejl og måske sige noget i stil med: "Nå, for pokker. Den fixer jeg lige med det samme". Det skete f.eks, da jeg glemte at lave ‘outlines’ på en specialfont i et par af de filtyper, jeg sendte til tryk. Selvom jeg ikke har lavet fejlen siden, er jeg alligevel blevet the usual suspect ved netop den type fejl. Og jeg kan da heller ikke sige mig 100% fri for at lave fejlen igen. Jeg har været der før og har nu en forhistorie med netop den fejl.

Men hvad skal der egentlig til, før vi bliver fri for mistanken for at begå de samme fejl igen og igen? Er det noget med tid eller noget med frekvensen af gange vi undgår fejlen, der derved udligner vores fejl-score? For ligesom vi holder regnskab med andres fejl, så er der helt sikkert også nogle, der holder regnskab med vores fejl. Der bliver holdt øje med entusiasten der endnu engang byder ind på alt for mange opgaver, med perfektionisten der til stadighed ikke får afsluttet sine opgaver og med optimisten der endnu engang indvilger i alt for urealistiske deadlines. Vi har en forventning om, at det sker igen og en overbevisning om at personen ER sådan.

Derfor vil jeg invitere dig til at møde en af dine usual suspects med åben tillid og slette din forventning til, at personen laver de samme fejl igen i dag. Viske tavlen ren, åbne fejl-regnskabet og være åben for at opleve en ny side af personen - måske også af dig selv. For det er også modigt at turde sætte spørgsmålstegn ved sine overbevisninger.

Mit sande jeg

Uanset hvilken type fejl den fremmede mand fra min rejse talte om, så er det i hvert fald helt sikkert, at jeg fik noget at tænke over. Lige så sikkert er det, at jeg ikke har brug for at tage op i bjergene med ham for at møde mig selv, som jeg virkelig er. Jeg føler egentlig, at jeg netop møder mig selv, som jeg virkelig er, igennem mine fejl - ikke mindst måden jeg tackler dem på. De små og store fejltrin som lærer mig hvor mine svagheder er, og i høj grad også hvor mine styrker er.

Som en kunde sagde til mig i dag: "Hvis du er fejlfri, så er det fordi du ikke laver noget!" Og lad det være de sidste ord om fejl for nu.

Karriereudvikling

1 Kommentarer


Janne Rothmann

21 januar 2014 07.27

Jeg havde engang en chef der sagde, at alle ansatte, der mente, at de aldrig lavede fejl, ville modtage en fyreseddel. Direktoratet skal udvikle sig, så derfor ønskede han kun ansatte der kunne lave fejl. Fejl lære man noget af, og vi kan alle udvikle os.
Med oprejst pande vil jeg meget gerne indrømme mine fejl, det har jo ikke noget at gøre med mig, som person, at jeg laver fejl, men det viser bare, at jeg har noget at lære.


Historik

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

  Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Opdatér kommentar

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk