19. december 2013

Året der gik - tilbageblik på grafiske "likes" i 2013

AROS udstillingsfoto

Lad os tage et grafisk tilbageblik og samle nogle af de højdepunkter, der gjorde en forskel i det forgange år. Hvilke favoritter har du? The Virgin, Le Jour D’avant, We Love Graphic Design, en smart app , The Pitch og NorthSide er med på min favoritliste over kreative højdepunkter, der er værd at tjekke ud.

Tal R - The Virgin

En stærk slutspurt over must-sees her sidst på året er Tal R udstillingen The Virgin, der vises på Aros. Udstillingens næsten labyrintiske rum samler de udstillede værker i interessante temaer via farver, kontraster, kurver og formater. Udstillingen giver lejlighed til fordybelse i værkernes stærke personlighed og interessante udtryk – se foto øverst fra udstillingen. Det er sådan en udstilling, man bliver opstemt af at opleve. Alene indgangspartiet til udstillingen varsler om en både intim og kreativ oplevelse. Snyd ikke dig selv for den - udstillingen slutter 21.04.2014.

Le Jour D’avant – Isabel Marant

- en dokumentarserie der følger modeskabere op til et modeshow - denne om Isabel Marant, der i 2013 designede tøj til hvermandseje igennem et samarbejde med H&M. Isabel Marant viser i dokumentaren sine lækre, ofte grafiske snit og design, sin mentale styrke og et stærkt team. Op til dette show ender Marant i et strik-helvede, da en kjole må strikkes om igen og igen og som ekstra udfordring, er hun ramt af hold i ryggen, ligesom der indtil få minutter før showstart stadig mangler modeller til at gennemføre opvisningen. Et spændende behind-the-scenes portræt, hvor Marants udfordringer aldrig får lov til at udvikle sig til forhindringer.

We Love Graphic Design

Et af årets helt store højdepunkter er det grafiske topmøde i Bremen Teater i København. We Love Graphic Design inviterer hvert år til et heldags seminar med lækre design, inspirerende talere og masser af mulighed for at netværke med ligesindede. I år var jeg desværre forhindret i at deltage, så jeg har bedt Katrine Mark, der deltog, om at fortælle lidt om eventet:

Heldigvis var det en absolut lige så indholdsrig dag som de forrige år. Programmet var fyldt med en masse gode oplægsholdere, hver især passionerede og dygtige fagfolk, og forskellige store personligheder med hver deres stil, både i udtryk og i metoder.
Dagen var propfyldt med stærke punchlines og motiverende opturs-taler fra scenen. På min notesblok fra dagen står der blandt andet: OVER DELIVER, BE ON TIME and DON’T BE LAZY

Fælles for flere af af de medvirkende var, at de havde haft lister med deres mål og drømme og de fortalte entusiastisk hvor tilfredsstillende det havde været bruge drømmene som en gulerod i deres arbejdsdag. Og selvfølgelig hvor fantastisk det var at man kunne se de vildeste ting blive krydset af med tiden. En anden ting der gik igen - også på den mere visuelle front, var deres inspiration i/fra deres barndom og opvækst … måske man skulle se sig tilbage for at sætte sin fremtid…

Tjek også hjemmesiden welovegraphicdesign.dk ud for videoer fra dagen.

The Design Pitch

En programserie på 8 programmer(programmet kører nu på 2. sæson) om at ’pitche’ sin kreative løsning. 2 bureauer er i hvert afsnit konkurrenter til den samme opgave. Begge bureauer følges af kameraet lige fra kundens brief igennem brainstorm, udvikling, præsentation og kåring af den løsning, kunden vælger at gå videre med. Serien giver mulighed for at overvære hele processen fra A-B og giver god inspiration til selv at ’pitche’ sin næste opgave i hus.

En smart app

Danske Bank viste sig med Mobilepay app’en igen som firstmovers, når det kommer til udvikling af digitale betalingsløsninger. App’en er funktionel, brugervenligheden i top og den er helt til benet enkel i sit seriøse, finansielle design. Og så gør den hverdagen uden kontanter langt mere enkel – slut med at finde en hæveautomat eller købe ligegyldige småting udelukkende med det formål at hæve kontanter. Det er smart.

Purplelicious

Farven lilla er valgt som den ene af to fremtrædende farver på NorthSide festivals hjemmeside. NorthSide har gennemgået et generelt designskift i deres grafiske identitet i 2013 og har på flere områder introduceret en ny grad af konceptuel personlighed i både logo og udtryk. Den lilla farve deler pladsen med en sart, lys, grøn nuance. Fordi det er modige og ret konsekvente farvevalg, er festivalen med på listen som en af de mere spektakulære og innovative oplevelser i designmæssig henseende.

Bonusinfo

Generelt kommer vi til at se flere lilla toner i det grafiske materiale i 2014, hvor PANTONE har valgt PANTONE 18-3224 Radiant Orchid som årets farve.

Fag & Fremtid

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK