08. marts 2014

Kampdag med champagne og rollemodeller

Kvindernes kampdag

Kvindernes Internationale Kampdag! En hel dag i kvindernes tegn til at hylde vores køn, fokusere på nye tiltag og fejre fremgangen. Men også en lejlighed til at sende en tanke til vore medsøstre, der stadig kæmper for helt basale rettigheder.

Lørdag formiddag var HK Østjylland i Brabrand fuld af livlig aktivitet og muntre kvindestemmer. Nok var sammenkomstens tema en seriøs snak om ligestilling og kvindekamp, men rammerne var dejligt uhøjtidelige og perfekt sammensat til målgruppen: inspirerende selskab med andre kvinder, dejlig brunch, en åbningsdebat om behovet for fortsat fokus på ligestilling – også i Danmark - samt et spændende og inspirerende foredrag af journalist og korrespondent Simi Jan. Alt sammen tilsat champagnebobler for også at fejre Kvindernes International Kampdag,

Selvom dagen helt naturligt giver fokus på de steder, hvor der stadig skal gøres en indsats, så er det også en dag, der er oplagt til at tænke taknemmeligt tilbage, på nogle af de stærke og store kvindelige forkæmpere, der har hjulpet os med at nå hertil. Ikke at forglemme en tanke til de kvinder, der også er iblandt os og hver dag går forrest som mønsterbrydere og rollemodeller.

Hvem er din rollemodel og hvad gør hende speciel?

Viljestyrke og mod

Simi Jan fik uden tvivl en høj stjerne hos mig i lørdags, hvor hun fortalte, hvordan hun modigt kastede sig ud i livet som freelance journalist i Pakistan, Indien og Afghanistan. Hun sagde sit trygge og faste job op, købte en billet til Pakistan via et rejsebureau og ringede til Politiken, for at sælge sig selv som freelance journalist. Og fik nej. Men det stoppede hende ikke. Efter flere opringninger og samtaler lovede Politiken endelig, at købe 2 artikler af hende om måneden. Hendes første artikel kom på forsiden! Derefter fulgte flere artikler, indtil hun blev ansat som korrespondent i Nyhederne, hvor hun stadig rapporterer fra områder og uroligheder, der kræver sit (mands)mod.

Mod er netop det vi bør hylde hinanden for, for det kræver mod at skabe en forandring. Det kræver mod af kvinder, der undertrykkes, at kæmpe imod deres skæbne. Vi kan ikke kæmpe deres kamp, men vi kan gå forrest og vise, at ligestilling handler om lige rettigheder og lige goder.

For ganske vist har vi i Danmark frihed til at stemme, vi er økonomisk uafhængige, vi vælger selv vores partner, vi har ret til at blive skilt om nødvendigt, vi har fysisk frihed, kunstnerisk frihed, ytringsfrihed og vi har job og kan stile efter lederstillinger, ligesom vi varetager bestyrelsesposter og høje embeder.

Og vi må ikke glemme, at hvor nogle kvinder i verden, bogstavelig talt må kæmpe med livet som indsats, for helt basale menneskerettigheder, så er vi i Danmark velsignet med en mere fredelig forandringsproces. For os handler det ikke om decideret kamp, men mere om en udligning af forskelle: lige løn for lige arbejde, bedre barselsvilkår og bedre pension. Vigtige punkter at have på dagsordenen, for det er ikke i orden, at kvinder stadigvæk stilles dårligere end mænd på de punkter.

Ligestillingsudvalget

Netop disse punkter er på dagsordenen for HK’s Ligestillingsudvalg som udover spændende statistikker på området, også brugte kampdagen til at præsentere lidt fakta, der måske sender os over Atlanten for at finde rollemodeller:

•
når flere mænd søger ind på en uddannelse, der måske har været anset som et ’kvindefag’, løftes uddannelsens status.

• amerikanske kvinder er bedre til at forhandle en høj løn hjem, end danske kvinder.

Men lad os trods alt ikke glemme, at vores regent er en kvinde, at vores statsoverhoved er en kvinde, at vores Klimakommisær er en kvinde, for bare at nævne et par mønsterbrydere, der går hele vejen til toppen. Vi har mange rollemodeller, der tjener som forbilleder til, at kvinder kan magte, opnå, varetage og vokse med magt.

Tillykke med det.

Fakta og links:

Femina hylder hvert år i oktober 100 kvinder, der inspirerer og imponerer.

10 facts der ruster dig til kvindernes kampdag - af Ugebrevet A4

Musiktjenesten Spotyfi har samlet en liste over de mest streamede, kvindelige musikere.

Arrangementer Karriere

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed