19. marts 2014

Hvem har sakset min klippesti ...... cykelsti?

Hvem har sakset min klippesti .... cykelsti?

Cykelstien der løber fra Risskov til Nordhavnen, i det nyanlagte Aarhus Ø kvarter, har været udsat for en kreativ ’streg’.

Om vi skal kalde det en drengestreg eller en genistreg er op til den enkelte at afgøre, men det er svært ikke at trække et smil frem, når man cykler forbi den.
Nogen eller en-eller-anden har lavet et aftryk af en saks lige der på cykelstien. Det er skæremærker eller ’crop marks’ fra det virkelige liv.

Saksen kan vel ikke ligefrem kaldes for hærværk eller vandalisme, kan den? Det er selvfølgelig en hårfin balance, hvis der ikke er søgt om tilladelse til at være kreativ på offentligt område. Saksen ser dog ud til at være udført i materialer, der fuldstændigt ligner stiens hvide striber, optegnet af kommunen eller regionen. Og da den er knivskarpt trukket op, kan det ikke være en nervøs eller usikker hånd, der står bag. Nærmere en nøje udtænkt stencil-kreativ, der har et grafisk øje samt adgang til noget vejmaling af en slags….hm, hm.

Men hvem har lavet den? Kender du historien bag den eller har du hørt noget? Rygter modtages gerne.

Aarhus Natur og Miljø kender godt til saksen, men kender tilsyneladende heller ikke historien eller ophavsmanden/kvinden bag. Det er altså ikke bestilt arbejde. Nu har jeg ikke bedt om noget til citat fra min korrespondance med Natur og Miljø, men lad mig bare sige, at de ikke er fjendtligt stemte overfor saksen på stien.

Er vi for konservative?

Personligt synes jeg, vi skal have meget mere af den slags leg i gade- og bybilledet. Hvorfor ikke? Det vil give et smil på læberne og gøre hverdagen lidt mere kreativ. Selvfølgelig som tilladt grafik, der er blevet skabt i et lovligt og tilladt samarbejde imellem kreative og de rette instanser.

Men hvor konservative er vi egentlig, når det kommer til den slags kreative tiltag? Ikke særlig meget, tror jeg.

Forestil dig et fodgængerfelt, der ligner et fiskeskelet, som den canadiske Roadsworth har lavet – se link nederst. Her er der ingen tvivl om, at der er tale om et fodgængerfelt selvom det bruges kreativt.

Eller hvad med Ernest Zacharevic der bl.a. laver projekter, der kombinerer fysiske objekter med tegnede objekter og på den måde skaber street art, man har lyst til at interagere med? Se link nederst på siden.

Mere af den slags, tak.

Inspiration til dig

Der findes uden tvivl mange gode ideer fra grafikere, kunstnere og andre kreative, der vil gøre bybilledets veje og grå overgange lidt mere interessante. Så måske er det bare at tage kontakt til Natur og Miljø i de forskellige byer og foreslå nogle kreative ideer?

Har du brug for lidt kreativ inspiration til at lave street art eller i det hele taget til at skabe nyt, er der flere spændende foredrag og kurser rundt om i landet i den kommende tid - f.eks.:

• inspirationsforedrag i KBH med illustrator Mads Berg - han har bl.a. lavet den smukke plakat til aarhus teater i anledning af teaterkoncerten Dagen Før med musik tekst og musik af Kim Larsen. Gå til beskrivelse af foredrag her
  • et kreativt og lærerigt hands-on kursus i Brabrand med 'Avancerede muligheder i Illustrator', der giver deltagerne en hel perlerække af spændende viden med hjem. Gå til beskrivelse af kursus her
  • foredrag af pej gruppen i Brabrand om tendenser i den grafiske verden, om tendenser i farvernes verden og hvordan farverne vil udvikle sig i år. Gå til beskrivelse af foredrag her

Links:

Se eksempler fra Googlesøgning på Roadsworth her

Se eksempler på arbejde af Ernest Zacharevic her

Se bl.a. teaterplakat til 'at' af Mads Berg her

Kurser Arrangementer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed