31. marts 2014

kompetenceudvikling for freelancere

Kompetenceudvikling for freelancere

Hvilke muligheder har du som freelancer, hvis du vil opgradere dine kompetencer, og samtidig bevare en sund økonomi?

Harder, Better, Faster, Stronger – lyder omkvædet på megahittet af samme navn fra 2001 af Daft Punk. Det ørehængende omkvæd borer sig fast som et mantra, der meget vel kunne beskrive en freelancers tilværelse. For der er altså meget at se til, når du er freelancer og lever et liv, hvor arbejde og fritid let smelter sammen - som Daft Punks tekst mekanisk fortsætter: "Our work is never over". At det så ikke altid føles som arbejde, men ofte føles som leg, er en helt anden sag.

Magt, passion og en smule vanvid

Som freelancer har du smagt på en stærkt vanedannende sammensætning af selvstændighed, frihed, passion, magt og måske en lille smule vanvid. For med tilværelsen som freelancer følger en cocktail af følelser, der også involcerer en grad af frygt, for at stå uden sikkerhedsnet og goder som lønmodtagere har. Det er ikke kun den faste løn, sikring ved barsel og sygdom, erhvervsforsikring, gode pensionsaftaler, netbankforsikring og feriepenge, du har valgt at gøre til dit eget ansvar, når du springer ud i et liv som freelancer. Det er måske også ekstra sundhedsforsikring, favorable gruppepriser på fitness, fri massage o.lign. Der kan være mange goder, du selv skal til at tage action på.

Som freelancer er det også blevet dit ansvar alene, at undersøge, hvordan du kan sikre dig på de førnævnte områder, for at stå bedst muligt. Ligeså er det dit ansvar at prissætte din tid, så du har råd til at tage netop det ansvar. Uden en mængde ekstra forsikringer og økonomiske tiltag, står du ikke bare tilnærmelsesvis lige så stærkt som en lønmodtager. Det er en del af ’gamet’.

Som freelancer har du valgt at have din egen enmandsvirksomhed. Du er altså ikke arbejdsgiver, og har ingen ansatte. Du har heller ingen overenskomst. Det betyder, at du står alene med alle udgifter, når det kommer til at videreuddanne dig eller opgradere dine kompetencer.

Kan det gøres bedre?

Det giver sig selv at udgiften for kurset eller uddannelsen afholdes af dig selv/dit firma. Men da du ikke har en overenskomst kan du ikke få tilskud for det løntab, du har, når du er på kurset. Som freelancer kan du selvfølgelig selv tilrettelægge din tid, og arbejde lidt om aftenen efter kurset, måske lidt under kurset og måske også lidt i weekenden, for på den måde at indhente det forsømte. Og som freelancer har du nok også den ekstra energi til det. Det ekstra gear der helt automatisk bliver til rådighed ved at springe ud i en tilværelse som selvstændig.

Men spørgsmålet er, om ikke det kunne gøres bedre og mere attraktivt for den stadigt voksende skare af freelancere, at gøre politiske tiltag for at sikre en opgradering af freelancere?

Hvad gør du for at holde dine kompetencer ved lige og følge med tiden og udviklingen?

Fakta og fif

Fakta er, at dine muligheder for økonomisk støtte til kompentenceudvikling i form af kurser og uddannelse i høj grad kommer an på dit uddannelsesniveau. Med en erhvervsuddannelse kan der søges VEU godtgørelse til en række kurser. Med en højere uddannelse, skal du som udgangspunkt indregne din kompetenceudvikling i dine priser/timepriser eller søge legater f.eks. Hvis der er tale om en decideret uddannelse kan SVU i nogle tilfælde være en mulighed, der er værd at tjekke ud.

Her et par fif og ideer til kompetenceudvikling fra HK Freelancer:

• Brug dit netværk - i mange netværksgrupper er der mulighed for at lære nyt via foredrag eller workshops.
  • Væksthusene - afholder ofte kurser og workshops, med mulighed for at tilegne sig grundlæggende kompetencer indenfor udvalgte områder.
  • Gratis events - din fagforening afholder kurser og workshops, der opgraderer dine kompetencer. Se oversigt over kurser i HK her
  • Fonde og legater - det er muligt at ansøge om økonomisk støtte til bogudgivelser, studieture, relevante rejser til udlandet, foredrag eller andre aktiviteter via f.eks. Grafisk Almenvelgørende Fond i HK. Læs mere om fonden her

Link

Find din uddannelsesvej - side på hk.dk til dig der vil opgradere din erhvervsuddannelse.

HK Freelancer bogen - en guide til freelancere fra HK Freelancer.

UddannelsesGuiden - et overskueligt diagram, der viser forskellige uddannelsesniveauer.

UddannelseGuiden - et interaktivt diagram, der viser uddannelsessystemets inddelinger.

Efteruddannelse Kompetencer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK