29. april 2014

Kan man blive inspireret i Hvidovre?

HKGK delegeretmøde i Hvidovre

Rejser til eksotiske lande giver tit kreativiteten nyt liv. USA, Afrika og Australien kan inspirere. Men kan Hvidovre? Patrick Bay Damsted, Jan Hellesøe og en flok ildsjæle gjorde et godt forsøg.

Med fare for at lyde som en kultursnob, så er Hvidovre ikke lige den første by, der dukker op når man tænker kreativitet og inspiration. Selv en af de lokale, siger pessimistisk: ’God fornøjelse med at finde inspirationen her!’ da jeg foreslår min tvivl, på en dag hvor inspirationens muligheder er afgrænset til et område, der tidligere fungerede som kaserne.

Lokation: Avedørelejren

Der udover at være en andelsboligforening også tæller flere kreative og kulturelle virksomheder som filmselskaber, Cirkusmuseet og Bataillionen. Området har tidligere fungeret som kaserne, men er i dag omdannet til private boliger, der ligger i noget der minder om en isoleret og fredelig enklave. En port igennem to vagthuse udgør indgangen til området, der hurtigt åbner sig med haver, hyggelige områder og en oase-lignende atmosfære. Bagved beboelsen, i de tidligere værkstedsbygninger, bor bl.a. Zentropa.

Bataillionen ligger taktisk, klogt midt i området. Fortidens soldater kendte bygningen som Messen og måske også Tutten, for uden mad og drikke….. I dag er bygningen moderniseret som Café & Kulturhus.

Begivenhed: Delegeretmøde

Ikke et supersexet, grafisk, inspirerende ord, medmindre du elsker foreningsarbejde, afstemninger og kampvalg. Det er mit første delegeretmøde som jo egentlig ’bare’ er et ord for en forening bestående af flere klubber – i dette tilfælde en landsdækkende forening, der samler de grafiske fag og medlemmer, der brænder for det grafiske. De fremmødte ildsjæle brænder så meget for faget, at de gerne bruger tid på at skabe mulighed for workshops, undervisning og grafiske foredrag i hele landet.

På mit bord er der stemmesedler, en beretning, deltagerliste, et grafisk kit bestående af en blyant med ALLE fonte og et Command + Z viskelæder. Og så er der lidt mundgodt i farvestrålende "MUMS" æsker til at holde fokus hele dagen.

Det er nødvendigt, for det hele starter ganske formelt med valg af dirigent og referent, derpå en beretning, samt en tale om nye ideer til fremtiden. Der er både brugbare fakta og spændende nyt - ikke mindst fra det understøttende grafiske MUMS materiale, der ligger til alle fremmødte.

Men også i de oplæg, der venter os lidt efter frokost, hvor det formelle er kommet på plads:

Patrick Bay Damsted

Fortæller om Virale Vitaminer og opfordrer os til at bruge vores kreativitet til at skabe omtale i stedet for at fokusere på Likes, der i flere tilfælde kan komme fra clickfarms. Han siger også, at det visuelle vinder frem og dermed ligger der lidt i ordene, at fremtiden tilhører den grafiske branche. MUMS visioner for fremtiden, der godt kan tåle at blive endnu mere grafisk. Patrick viser eksempler fra Falck Danmarks facebookside, hvor der bruges grafik til at nedbryde komplekse budskaber. Ligesom han viser eksempler på 15 sekunders videoer fra TV4 Nyhederne og fra BBC News. Og så fortæller han, at GIF bliver kunst - også GIF animationer, som han viser flere eksempler på. Det vækker glade erindringer fra fortiden, hvor GIF formatet var nødvendigt for at lave animationer. Vi er altså tilbage ved fortiden og ringen er sluttet! Men måske med mere raffinerede og kunstneriske GIF animationer?

Plastic Kid

Næste MUMSindslag viser en low-budget/no-budget musikvideo produktion, der kunne være blevet katastrofalt dårlig. Selvom der vitterligt ikke var penge til at lave videoen, er der fundet gode løsninger – f.eks. er den centrale rekvisit, bilen - lavet udelukkende fra fotografier. Det er voldsomt dyrt at montere et kamera på en rigtig bil,  og nærmest umuligt at få tilladelse til at køre i den efterfølgende. Bandet havde sådan set ikke råd til at købe den brugte bil, så de brugte fotografier, et stort stykke stof og Plastic Kid brugte en hel masse tid. Resultatet blev en videoproduktion, der senere har trukket flere store kunder til huse – bl.a. Kashmir og Outlandish- som Plastic Kid har lavet musikvideoer til.

Bataillionen

Spiseligt MUMS kom fra Bataillionen, der lavede udsøgt mad til både frokost og aften. Køkkenet er en del af produktionsskolen i Hvidovre, så det er bl.a. elever fra skolen, der tilbereder og serverer maden. Hvidovre Produktionsskole kan åbenlyst inspirere eleverne til at ’samle på sejre’ – som deres koncept bygger på.
 Vi får en 3 retters menu, der sagtens kan måle sig med mange af de bedre restauranter i Danmark. Inspirerende af Hvidovre.

Jan Hellesøe

Aftenens sidste MUMS er en slags hjerneguf leveret af manden fra ’Fuckr md din hjrne’ på DR3, Jan Hellesøe. Som ret hurtigt også får rodet med vores hjerner og tager fusen på formand Maj-Britt Milsted, som han er sammen med på fotografiet øverst. Tricks, trylleri og manipulation kan også inspirere, men ikke rigtig gengives. De skal opleves. Jan Hellesøe når også, at afsløre sig selv som et grafisk talent: hans tegninger er både flotte, proportionelle og super grafiske.

Så ja, man kan i høj grad blive inspireret i Hvidovre. Vi drager fra lejren, mætte af lækker mad, godt selskab, kreativ inspiration og et møde med ligesindede. Husk at du er velkommen næste gang, der er delegeretmøde.

Plastic Kid videoen: 'The Fashion' med nummeret 'Solo Impala'

Eksempel på Falck Danmarks facebook der viser den grafiske brug

Patrick Bay Damsted blogger på Markedsøring.dk

Link til hjemmeside for Bataillionen

Den nye bestyrelse - stort tillykke til alle valgte

Arrangementer Kompetencer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK