03. juni 2014

Seb Lester, Joshua Davis og ManvsMachine

Seb Lester at OFFF Barcelona

Tre håndplukkede navne fra årets OFFF Barcelona festival – tre navne, der trender og favner i hver deres felt og tre navne, det er værd at holde øje med. Få en intro til dem.

Seb Lester og Joshua Davis er som deres navne afslører fortrinsvist en enmandshær, selvom de måske i flere tilfælde vælger at samarbejde eller inddrage andre i nogle af deres projekter. Begge laver workshops, hvor det er muligt at lære mere om de teknikker, de hver især bruger. ManvsMachine er et design & motion studio, der består af flere – bl.a. 2 ejere.

Seb Lester

At Seb Lester var min favorit på OFFF Baecwlona, var ingen af mine rejsekammerater i tvivl om. Men jeg hører stadig rygter, også nu hvor jeg er tilbage i Danmark, om at hans præsentation var fantastisk. F.eks. mødte jeg ved Nordic Action seminaret på Lynfabrikken, en studerende der havde hørt rygter om Seb Lesters præsentation via en underviser fra Sydafrika. Men hvorfor var han så god? Det var nok en kombination af oprigtighed, en disciplineret indsats, lækre cases, passion og dét, at vi kunne mærke ham.

Han har designet flere fonte, som vi alle ser hver eneste dag på flere produkter og i et utal af logoer, men i øjeblikket arbejder han koncentreret og fokuseret med kalligrafi og fremtryller via ført hånd både store og voluminøse ord som LOVE, BEAUTY og DESTINY, men også mere provokerende udtryk som F*** OFF, DAMN og SEXY F*****.

NASA på kundelisten

Hans kundeliste rummer store navne som Nike, Rolling Stones og snart enhver mands drengedrøm i sin portefølje – han skal lave et logo til det næste rumskib fra NASA. Det er bare en af grundende til, at du bør følge ham på InstagramFacebook eller Twitter.

Jeg kan slet ikke få nok af at se på filmene af Seb Lester, der former de miondste detaljer på sine bogstaver. Se f.eks. denne skønne film, hvor der tages udgangspunkt i et smukt digt af Yeats.

Cloths of Heaven - New works from Seb Lester.

NB: i september kan du tilmelde dig en kalligrafi-weekend i Østjylland:

se mere her

Joshua Davis

’I sell forms and color for a living’ - skriver Joshua Davis på sin Twitter profil, og det er også ret tydeligt igennem de cases, han viser, at hans projekter netop handler om form og farve, men også om rytme og ret ofte musik.

I den hedengangne og tidligere så legendariske K10K issue #100 havde han et personligt indslag, hvor han fortalte om sin afhængighed. En afhængighed han formåede at arbejde sig ud af ved at fokusere på sin kunstneriske tilværelse.

Det er nok at overfortolke fortidens indflydelse hvis jeg foreslår, at flere af hans farverige og dynamiske værker er psykedeliske i en slags ’natural high’. Om ikke andet er det stærkt, at han har formået at overkomme en ødelæggende trang og afhængighed ved hårdt arbejde og nok også passion for faget. Hip-hip!

Men Joshua Davis laver nu også generativ kunst eller softwarekunst i sort/hvid som det f.eks. ses i flere musikvideoer og senere også i sceneshows til den amerikanske duo Phantogram. Her bruges forskellige former og mønstre til at skabe dynamiske lys/skygge forhold. Se en af videoerne med Phantogram her.

Joshua Davis underviser i begrebet ’generative art’ og ’processing’ og det er muligt at tage hans kurser via hjemmesiden. Der kræves ingen erfaring med programmering, for at kunne deltage i kurserne.

Følg ham på BehanceTwitter eller Pinterest.

ManvsMachine

En anden præsentation, der gjorde indtryk, var ManvsMachine, der har lavet flere *idents – også til kunder på vores kanter.

*Idents henviser til kanalernes identiteter med logo, introduktionsfilm o.a.

I 4seven identiteten bruges en speciel kamera-teknik, en kran og en masse udstyr, til at skabe illusionen af et scenarie, der kan ligge på en 2-sidet terning – altså et horisontalt perspektiv der knækkes på horisontalkurven, og sender horisonten i en ret vinkel 90 grader nedad. Et optisk drilleri de f.eks. udsætter en swimmingpool, et selvbygget supermarked og en have for. Og det med et rigtig lækkert og stærkt kendetegn som udbytte.

Yderligere viste de identiteten til More4, der er englands svar på vores TV2 Fri. Det er ikke umiddelbart en smart og trendy kanal, men en kanal der favner mange temaer: fritid, sejlads, have, madlavning, gør-det-selv temaer etc. 4-tallet blev det centrale fokus i opgaven og bruges aktivt til kanalens idents ved hjælp af animationer på skærmen og små introfilm til kanalen. Igen et stærkt kendetegn for kanalens identitet.

I vores egen lille andedam kan du se deres arbejde for TV3, hvor ManvsMachine har lavet idents til TV3 - animerede bolde/kugler med kendingsmærket 3 indeni i kanalens kendingsfarve, der ligger i en varm magentatone.

Luftstrikket Nike Mercurial Superfly

Og så viste de en virkelig lækker Nike produktion med en luftstrikket

Mercurial Superfly fodboldstøvle

I’m lost for words – det er REN, VISUELT GUF.

Følg ManvsMachine på Twitter eller Vimeo.

Arrangementer Kurser

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK