18. august 2014

Hold os gerne hen i 'suspence'

SCI-FI og suspence PostPanic

Engelske Type Designer og kalligrafist Seb Lester gjorde det til OFFF Barcelona. Det hollandske produktionsselskab PostPanic gjorde det også til OFFF Barcelona. De gav os noget at se frem til.

Siden OFFF Barcelona har jeg fulgt flere af de kreative enmandsvirksomheder, freelancere og bureauer, der var inviteret til at præsentere deres kreative projekter. Især 2 af de inviterede, har jeg dog fulgt mere intenst end andre. De brugte ’suspence’ i deres præsentation og fik skabt præcist den interesse, en ’cliffhanger’ formår.

Seb Lester og NASA

Da Seb Lester rundede sin OFFF Barcelona præsentation af med, at nævne, at han var ved at udvikle logo til en nært forestående NASA rum mission, fik han vakt manges interesse og nysgerrighed. Sådan en opgave, er en form for virkelighedens sci-fi, for hvor mange får den mulighed? Det synes næsten overjordisk, at blive kontaktet af NASA med sådan en forespørgsel. Som Seb Lester nævnte, var det enhver mands drengedrøm, der blev virkelighed for ham den dag. Da han valgte at indvie alle deltagerne på OFFF Barcelona i sin logo mission, gav han os noget at se frem til. Og samtidig skabte han interesse og ’hype’ omkring sit navn.

Seb Lester er især aktiv på Instagram, Tumblr og Twitter, hvor han viser sine kreative projekter frem. Og i den forgangne uge, kom så den ventede opdatering, med hans logo til NASA missionen SWOT – Surface Water and Ocean Topograhy. Farverne er holdt i blå nuancer, for at matche navnet og afdelingens arbejdsområder. Han fortæller på tumblr, at de tre vigtigste ord for logoets fokus og udformning var: 'global', 'water' og 'flow'.

Se logoet på hans tumblr profil her

PostPanic og Sundays

PostPanic formåede at skabe den samme 'suspence', da de på OFFF Barcelona, præsenterede deres hybridfilm projekt Sundays. Med den forlader vi virkelighedens sci-fi med rum missioner og ’space crafts’ og træder ind i en futuristisk verden, hvor vi forestiller os, at de store tech-firmaer, vi kender i dag, har overtaget magten. Et mareridts-agtigt scenarie som ikke altid synes langt væk fra virkeligheden.

Ved at bruge et andet præsentations-trick kaldet ’pre-framing’, fik PostPanic lagt lidt ekstra oveni de forventninger, de fik skabt. De kom med et udsagn, der er svært at anfægte:

This is going to be an epic movie.

Hvorefter de delte gratis filmplakater ud til alle på den grafiske festival i Barcelona. En plakat, i sort/hvid, der udvikler sig i faser i 4 forskellige plakater. Det er nok sjældent en filmplakat er færdig måneder(måske år) før filmen, som minimum befinder sig et eller andet sted i en postproduction. Jeg tror egentlig heller ikke historien og dialogen i filmen er færdig endnu. Spørgsmålet er, om det nødvendigvis behøver være et dårligt tegn? Der er, om ikke andet, masser af grafisk lir fra PostPanic, der ’nørder’ enormt med de grafiske udtryk i filmen; såsom logoer til de mange firmaer og brands, der skabes til filmen - logoer der skal kunne bruges i flere varianter og have sin egen farvepalette og designmanual. I det hele taget bliver der virkelig kælet for de visuelle udtryk i filmen, der i flere tilfælde bygges omkring gadevisninger fundet på Google Maps.

Filmen, der egentlig startede som et kortfilmsprojekt, ender med at blive en spillefilm i fuld længde.

Her er deres Kickstarter video, fra sidste år, hvor de søgte om 50K til at rejse til Mexico for at filme - og de fik hentet alle pengene hjem. Filmen har også sin egen hjemmeside, hvor du kan se de 4 plakater, og få et par 'teasers' til filmen.

Hvad tænker du? Bliver det en episk film?

Personligt glæder jeg mig til filmen bliver frigivet og håber, den bliver både visuelt udfordrende, grafisk inspirerende og at den med en god storyline og fede effekter, giver mig kuldegysninger i ren begejstring, respekt og en smule frygt for, om fremtiden bliver, som PostPanic visualiserer den.

PostPanic fortalte på OFFF Barcelona, at der vil komme en ’short’ af filmen til oktober. Derfor følger jeg også PostPanic ret tæt i øjeblikket bl.a. på Twitter. Jeg elsker 'suspence', fordi det er som at få en 'goodiebag' med sig hjem.

I øvrigt

Creative Bloq (CB) har lavet en Top 20 over navne du bør følge på Pinterest. Den danske repræsentant på listen er 'Design Jedi' Marie Grønlund.

Arrangementer Kompetencer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed