04. september 2014

Graphic recording i en god sags tjeneste

Vanetænkning, barrierer og dovenskab er nogle af de områder, der arbejdes med, når Det Rullende Laboratorie skaber dialog imellem borgere og et konstant voksende problem for storbyerne i Danmark.

Der kommer flere og flere biler, og dermed også længere køer og større infrastrukturelle udfordringer i takt med, at vi alle søger mod byerne. Det skaber en by-kerne, der oser af smog i stedet for hygge, kultur og kaffe f.eks.

Bilister halser ind og ud af byen, til og fra job, og derfra til motionscenter, for også at dyrke lidt fysisk aktivitet. Hvorfor ikke bare cykle på job? Eller gå? Er vi virkelig så dovne?

Dovenskab, succeshistorier, vanebrud, men også frygt, visioner og muligheder kommer til udtryk, når Det Rullende Laboratorie tager en dialog med de gæster og ’lokale byboere’, der kommer forbi den farverige campingvogn på Rådhuspladsen, under Aarhus Festuge.

Designet på den retroinspirerede campingvogn, er lavet af Thomas Lygum Sidelmann og viser flere af byens kendetegn i en pixeleret udgave. Bl.a. ses Borgmester Jacob Bundsgaard klippe en rød snor over ved indvielsen af den kommende letbane.

Transportbarometer

Ved Rådhuspladsen er der både opstillet en cykelstation, hvor du lige kan få luft i dine dæk, smurt kæden o.lign. småjusteringer på din cykel. Det er forposten til selve informations- og dialogområdet for Det Rullende Laboratorie.

Med farveinddelte bolscher, viser du hvordan du ankom til festugen:

• rød for gående
  • gul for bil
  • blå for bus
  • grøn for cykel

Under festugen indsamles, der statistisk data fra de gæster, der kommer forbi Det Rullende Laboratorie. Samtidig er der mulighed for at tage en snak om trafikken, om letbaner, flere cykelstier og alle de tiltag, der er sat i værk, for at aflaste de trafikale knudepunkter og lette flowet i trafikken.

Desværre ser det ud til, at bilisterne har et overtag i statistikken selvom køen ved cykelreparationsboden bliver længere og længere. Men det er klart, for cyklister kører stærkt, mener flere af de ældre borgere, der har rundet dialogområdet. De efterspørger et Pensionistspor og et Speedspor/Kvikspor, for dem der kører vildt. En ide, der har været til dialog i København, men som nok er svær at gennemføre: hvem bestemmer f.eks., hvornår der køres hurtigt?

PIN din vej

Derefter kan du med en knappenål i den farve, der viser dit transportmiddel, angive hvor du er kommet fra. Der tegner sig hurtigt et billede, der viser at bilisterne kommer langvejsfra. Vil de mon tage letbanen, når den kommer?

Farvede bolscher og PIN's er med til at synliggøre statistikken for os, men Det Rullende Laboratorie har også allieret sig med en stærk visuel partner til festugen.

Graphic Recording

Alle disse tanker, ideer, frygt og visioner deles 'live' ved hjælp af ’graphic recording’ fra Process Ink, som vi også kender i HK Grafisk Kommunikation, hvor Maja Rottbøll og Rikke Cilja har afholdt ’graphic recording’ kurser og workshops flere steder.

Graphic recording eller grafisk facilitering, er en måde at skabe et visuelt referat. Der tegnes ’live’, ud fra det, der bliver sagt og/eller, det der sker. Det er et alternativ til lange, skrevne referater, som man måske alligevel ikke helt får læst igennem, og måske heller ikke helt forstår, efter et par uger eller måneder. På den måde er grafisk facilitering en lettere metode til at genskabe, huske og referere til en proces. Om ikke andet er det en langt mere visuel og kreativ form, som fotografierne her også viser. Udover at det ser voldsomt lækkert ud, virker det også som trækplaster - man får lyst til at se nærmere på det, og får lejlighed til at overvære og være en del af den kreative proces.

Farverigt, legende og alligevel formår det, at få det vigtigste med, så det aldrig bliver useriøst. Selvom det naturligvis også kunne være et mål i sig selv i andre sammenhænge.

Grafisk facilitering er i øvrigt et fag, eller en metode, der vinder mere og mere frem. Derfor findes der både workshops og kurser til at lære teknikken.

Eksempler på hvordan grafisk facilitering giver et levende og umiddelbart billede af den dialog, der finder sted. Det bliver gengivet uden censur og får plads i den rette kontekst. Her f.eks. mine ord om at køre stærkt på cykel, der passer ind i området med Speedspor og Pensionistspor på cykelstierne.

Der er også plads til et par gode succeshistorier som nedenfor med Kirstens historie: hun brugte 35 minutter i bus til og fra job før i tiden. I dag bruger hun 45 minutter på cykel til og fra job - og får motion samtidig.

Hvilken vane kan du udfordre, for at tænke mere bæredygtigt og grønt i din transport?

Om Det Rullende Laboratorie

Det Rullende Laboratorie stiller sig ikke som dommer for den måde, vi transporterer os på. De ønsker at skabe dialog og bevidsthed omkring vores valg og vise at vi har alternativer; at vi er nødt til at se på alternativer.

Det gør de f.eks. ved at få os til at overveje følgende spørgsmål:

Kan jeg transportere mig på en måde, der effektiviserer trafikken, reducerer trængslen og skåner miljøet?

Mon ikke vi alle kan det?

Det Rullende Laboratorie findes under navnet Smart Mobilitet

Smart Mobilitet - Facebook
Smart Mobilitet - Twitter
Smart Mobilitet - hjemmesiden

Arrangementer Kurser
Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed