14. september 2014

island er det nye sort

Island er det nye sort

En havfrue fra Breiðafjörður, en islandsk sweater der slet ikke er islandsk og en sang om nyfalden regn - Island syder og bobler med mere end lava.

Norður Salt

Til den årligt tilbagevendende og fantastiske festival for madelskere: Food Festival, var jeg på udkig efter smagsoplevelser, men også efter grafiske tendenser og lækre koncepter. Et islandsk produkt skilte sig især ud med deres brug af farver, med både logo- og emballagedesign og med selve opstillingen af produkterne på deres stand;

• med en isblå farve der matcher det kolde, rene farvand omkring Island
  • med lidt varm orange, der henviser til lava og ildens glød
  • med et mytisk og smukt væsen, der trækker symbolik, mytologi og en god mængde sex-appeal
  • med en font, der matcher det maritime, og alligevel det jordære og moderne
  • med et navn, der er tro imod sit ophav
  • og med en bæredygtig drivkraft, der vækker gamle, danske produktionsmetoder til live

- ligner det et islandsk produktionseventyr i høj klasse.

Sådan kan designet til et bæredygtigt, gourmet produkt beskrives. Norður Salt er flagesalt, der laves via geotermiske metoder. Dvs. at islands underjordiske aktivitet og lavavarme bruges aktivt i produktionen som strømkilde; Island er beriget med en brændende varm undergrund og energiladninger, der skaber bæredygtige muligheder. Endnu en årsag til at mange kigger imod de egne for inspiration og nytænkning. Nytænkning som i mange tilfælde, også er en genopdagelse af tidligere brugte metoder og som i dette tilfælde ikke efterlader noget CO2.

Også emballagen til produktet har gennemgået en længere fase, for at møde producenterne høje krav og forventninger til et bæredygtigt og rent produkt. Derfor er emballagen designet helt uden brug af lim. I stedet for at folde emballagen og lime den sammen, er den designet som en 'skuffe' der trækkes ud og giver let adgang til saltflagerne. Her en film om logo designet og det bæredygtige emballagedesign.

Designet er udviklet af Jónsson & Le'macks og blev indstillet til en designpris ved Cannes Lion - Festvial of Creativity. Det er også den, hvor Van Damme og Volvo vandt en pris med deres Epic Split

Ásgeir Trausti

En anden islænding på stjernehimlen er sanger og musiker Ásgeir Trausti, der synger gudesmukt og laver fyldig og volumiøs musik på sit modersmål. Dermed også tekster, man ikke helt forstår, og dog fornemmer man, hvad nogle af dem handler om, ud fra stemning og de få ord, der minder om noget dansk eller engelsk. Debutalbummet Dýrð í dauðaþögn er ganske enkelt helt fantastisk og anbefales hermed varmt som kreativ baggrundsmusik til arbejdet, som hyggemusik til en sensommeraften eller i dyb ro og fordybelse med sig selv. Albummet findes både i en udgave med islandske tekster og i en udgave med engelske tekster.

Her ses albumcover og tekst-ark fra den islandske, farverige udgivelse, der er designet af islandske Bobby Breiðholt - se hans arbejde her

Fotografierne til albumcoveret, er taget af islandske Jónina de la Rosa, der også er en del af Mulier, der designer lingeri til den stærke, selvsikre og selvstændige side i kvinder - MulierMulier.com - Mulier på Facebook

En ikonisk sweater

Og når vi nu er inde på de stærke, selvstændige og selvsikre kvinder, mon så ikke også Sarah Lunds 'Forbrydelsen' islænder-sweater spiller en lille rolle for den interesse og popularitet Island oplever fra bådeEuropa og USA lige nu? Ganske vist er sweateren produceret og designet af et firma fra færøerne, men den er almindeligt kendt som en 'islandsk sweater'.

En sweater der blev ikonisk for serien og blev til et modefænomen og et 'must-have'. På en måde blev sweateren, igennem Sarah Lund, symbolet på kvinders styrke, men også på den bittersøde realisme. Filmen viste en periode, hvor Sarah Lund var presset i sit liv og ude af balance. For der var jo engang, hvor livet var i farver, og hun fik barn og havde et lykkeligt ægteskab. Med den islandske sweater, blev det farveløse og gråtonede, nuancefri liv hun lever, understreget. Hun var en kvinde, der havde brug for varme i sit liv, ikke bare på sin krop.

Sweateren er som nævnt designet af færøske Guðrun & Guðrun, der nok ikke havde forudset hvilken berømmelse, klædestykket ville opnå. En dansk garnbutik fra Skanderborg så dog hurtigt et potentiale, og mangfoldiggjorde den med en 100% identisk DIY strikkeopskrift til butikkens kunder. Det fik designerne af den originale sweater til at lægge sag an - en sag, der meget overraskende, netop er afsluttet med at frikende den danske garnbutik, for at kopiere designet.

Sweateren har i øvrigt også sin helt egen hjemmeside.

Island som retreat

Med den store fokus på Island er det muligt, at man er nødt til at have Island som rejsemål i nær fremtid. Om ikke andet er der jo smuk natur, store vidder og varme kilder, der kan skabe en slags wellnes-ferie og måske god fordybelse til nogle spændende projekter.....

Kompetencer Arrangementer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK