24. september 2014

Hand-lettering - det håndtegnede ord

Hand to Type bog om handlettering

Dave Foster, Seb Lester, Sergey Shapiro, Laura Mesegeur og danske Allan Daastrup nævnes i ’Hand to Type’ om hand-lettering, med inspirerende, penselbaserede ordbilleder.

Penselbaserede logoer og ordbilleder går nok aldrig rigtigt af mode, for de bliver ved med at fascinere med deres kunstneriske og smukke kurver, skarpe grafer eller rå, 'grunge' skitsering.

Tænk bare på Coca Cola, Ford, Disney, Cadbury, Anton Berg, Tom’s og Peter Larsen Kaffe, som alle har penselbaserede logoer. Der er ikke rørt meget ved disse ikoniske ordbilleder, siden de blev udviklet i sin tid. Det er de håndtegnede, kalligrafiske logoer, der i sine former og rytmer, balancerer og skaber et autentisk, dynamisk og kunstnerisk look.

Der bliver da også til stadighed udviklet typefaces, der skal ligne håndskrift i mere eller mindre kunstnerisk form: nogle meget kalligrafiske og andre mere i en udgave der minder om formskrift.

Hand-lettering workshop

Netop Allan Daastrup, der altså er et af navnene i 'Hand to Type' bogen - og i øvrigt har lavet ordbilledet/titlen på bogens front: Hand to Type, var forbi Aarhus for at holde en 2-dages workshop i hand-lettering. Hans passion for faget er tydelig, og han taler meget kunstnerisk om musik og rytme eller flow i ordbillederne. Et fænomen der bl.a. kan illustreres ved at skitsere mellemrum, højde, nedslag etc. i ordet som vist på nedenstående tegning. Det giver mening, når Allan fortæller om det, og skitserer det, men det er også en teknik, der kræver øvelse og erfaring. Med blot 2 dage i hans selskab, blev deltagerne lidt klogere på, hvordan rytme og flow fungerer i ordbilleder. Også på hvordan der kan skabes drama i en rytme, der måske trænger til at bryde med sin rytme.

Rytme i hand-lettering

De svære karakterer

Som deltagerne på workshoppen erfarede med egen hånd, er nogle karakterer lidt mere krævende end andre. Det er typisk karakterer som et S, Z og R, ligesom de store karakterer / kapitæler kan være lidt genstridige. Her har Allan en ret tiltalende tilgang: han opfordrer til at gå ind i problem-karakteren, i formen for at undersøge den. Hvordan kan der arbejdes kreativt med den? Hvordan kan det blive en god og spændende karakter? Det er hans erfaring, at der sker en forvandling eller transformation ved netop, at fordybe sig i det svære og prøve at forstå den svære karakter eller 'angribe' den kreativt.

Om det lykkedes kan du afgøre på facebooksiden, hvor der er lagt eksempler på nogle af de ordbilleder, deltagerne fik leget med på weekendens workshop. Det er alt sammen skitser og 'work in progress', så det er ikke de færdige ordbilleder, der vises på siden. Ofte er det nødvendigt at forfine ordbilledet igen og igen, før den er lige som den skal være. Mon ikke flere af deltagerne sidder og leger lidt med deres ordbilleder i disse dage? Det gav lyst til mere af det håndetegnede væk-fra-skærmen arbejde.

Allan arbejder også med Typedesign og står bl.a. bag Niebuhr. Til Typedesign bruger han f.eks. Fontlab, der har et rigtig godt kurveværktøj udviklet specielt til optegning af karakterer.

På hans hjemmeside kan du finde hans arbejde med type design, lettering og kalligrafi: Old Tool Types og selvfølgelig følge med i hans nyeste projekter via Twitter, Facebook eller Instragram. Allan er uddannet kalligraf fra Roehampton Institute i London.

Et godt startsæt

Hvis du selv skulle få lyst til at kaste dig ud i lidt håndtegnede ordbilleder, ser du her et rigtig godt startsæt - mindre kan også gøre det.
Handlettering startkit - manifold, Tombow marker, stift blyant, linieret papir

• Manifold (en type kalkerpapir, der fungerer godt til markers)
  • Tombow ABT (vandbaseret) eller f.eks. stylefile marker (spritbaseret)
  • linie-optegnet papir til at placere under manifold - lineal
  • tape til at fastholde manifold på papiret
  • en stiftblyant til tykke stifter og måske en marker til optegning
  • plads til at lege og vende og dreje papiret

Nogle af de anerkendte og dygtige hand-lettering stjerner på den grafiske scene er: Seb Lester - som du også kan læse mere om i et tidligere blogindlæg her på bloggen - Sergey Shapiro, Laura MesegeurDave Foster og John Stevens, som mange handletterers henter inspiration hos.

Food Type

Se i øvrigt også på en ny trend med, det der skal efterligne penselbaserede ordbilleder, blot lavet med krydderier, pasta eller kaffebønner. Marmelade Bleue arbejder med Food Type og viser flere lækre eksempler på deres hjemmeside.

Arrangementer Kurser

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK