09. oktober 2014

We Love Graphic Design 2014

etypes og burgerman

PlasticKid, e-types, Vallée Duhamel, Byggstudio, Jon Burgerman og HORT var forbi Den Sorte Diamant i lørdags, for at give os et indblik i deres arbejde. Det blev til en dag med lækre løsninger, pudsige indfald, kreativitet, inspiration og forskellige arbejdskodeks.

I lørdags var Den Sorte Diamant fyldt med grafikere og andre kreative fra branchen til det største grafiske event i Danmark. På billedet ovenfor ses 2 af dagens talere: Rasmus Ibfelt fra e-types til venstre og Jon Burgerman til højre. Desværre var der afbud fra Sarah Mazzetti, men PlasticKid trådte til i sidste øjeblik, og kom for at fortælle om sit arbejde. Her et par highlights fra 3 af dagens talere.

PlasticKid

I need the internet to show the world what I create

Om at have computeren som sin forlængede arm og et "love/hate" forhold til internettet.

Første mand på scenen var PlasticKid, som jeg har introduceret tidligere i et blogindlæg, du kan læse her.

Jakob Printzlau aka PlasticKid bragte de mørke sider ind i dagen, igennem sin interesse for heavy metal genren. Han viste sit arbejde med album cover design for det engelske band Bring Me The Horizon, og hvordan et modelfotografi blev manipuleret og bearbejdet, til at visualisere det gode og det onde. Omslaget til albummet består af 2 karakterer; den onde er iklædt sort kappe, den gode bærer hvid kappe. Derudover har de begge effekter, der understøtter deres karakterer som medlemmer af en form for dødskult. Ved at folde album omslaget samles halvdelen af den onde og halvdelen af den gode til 1 person - se det her.

Jakob Printzlau kom også ind på de restriktioner og begrænsninger, der kan være i en opgave og kræver, at vi af og til må tøjle vores kreaitive ideer. Han får selv lov til at give den fuld gas med egne ideer til heavymetal festivalen Copenhell, som han laver grafisk arbejde til. Når der kan købes vodka destilleret på et gedekranie og Bloody Mary's med griseblod, må man sige, der er  højt til loftet hos kunden.

e-types

Designers have a lot of attitude and are never really content

Om at have en mening om design og altid kunne gøre tingene lige lidt bedre.

For selvfølgelig har vi en holdning til design, og design bliver vel kun bedre af at blive anskuet kritisk? En holdning, der læner sig op ad den måde Vallée Duhamel tænker på: at slutresultatet bliver bedre, hvis man må kæmpe lidt for det og er lidt uenige undervejs.
 Mere om de to designere i et kommende blogindlæg.

Rasmus Ibfelt fra e-types var ret imponeret over fremmødet i lørdags, og af at hele salen var fyldt op. Han viste nogle af e-types ældre løsninger: det var bla. Færgen og Koncerthuset, men også madkonceptet EAT med en mission, der skal få børn til at tage de sunde tilvalg, ved hjælp af nudging og cool design på t-shirts og badges.

Rasmus viste også flere eksempler på design fra e-types egen butik: Playtype Store, der ligger på Værnedamsvej i København. Her kan du købe posters, kopper, tørklæder, sweatshirts og diverse andre effekter med typefaces fra Playstore/e-types.

Jon Burgerman

If you can't be good, be different

Om modet til at turde gå nye veje og i høj grad om at lege sig til inspiration.

Jon Burgerman ser ud til at lege sig til mange af sine ideer, og han fik da også legende let hele salen til at grine af hans pudsige påfund. Det gjorde han bl.a. ved at vise en film, han har optaget på et hotelværelse en aften, hvor han var syg og forkølet - Feeling Hoarse (and other animals). Og måske var det sjovest, hvis man var der i lørdags, men der blev grinet dejligt efter en dag med alvorlige koncepter og spændende ideer.

Han viste også en opgave for Glam4Good, hvor han blev bedt om at illustrere et par kendte trendskabende kvinder, der har har noget bekræftende at sige.

Han var samtidig en af dagens talere, der viste sine arbejdskodeks eller dogmer frem. Og selvom de her regler (ovenfor på fotografiet) måske også er opsat lidt for sjov, så viser en stor del af hans arbejde, at han meget gerne inddrager andre og laver kollektive projekter.

Hans soloprojekt Head Shot er et af de projekter, der har givet ham en del dårlig feedback, men det er også et on-going projekt med et stærkt statement. Jon undrer sig over, at der ikke må vises reklamer i offentligheden, hvor folk drikker alkohol eller ryger. Til gengæld må der vises filmplakater med kendte idoler, der har vilde skydevåben og udviser krigerisk adfærd. Ved at fotografere sig selv på lokationer, hvor biografplakaterne  er hængt op, bruger han fotografierne grafisk, med sig selv som offer for filmens skydevåben, til at bringe sit statement. Konceptet gik hurtigt viralt og fik opmærksomhed af både positiv og negativ karakter.

Du finder mere af hans arbejde, på hans hjemmeside.

I næste blogindlæg kan du læse hightlights fra HORT, Vallée Duhamel og Byggstudio.

Arrangementer Kurser

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK