HK.dk logo

17. oktober 2014

We love graphic design 2014 del 2

ValleeDuhamel

Her del 2 af bloggen fra We Love Graphic Design, hvor du får highlights fra dagens sidste 3 talere: HORT, Byggstudio og Vallée Duhamel, der sluttede den grafiske dag på charmerende vis.

Vallée Duhamel

Allowing yourself not to know what will happen in a month, is part of playing

Om at lege i sit arbejde, men også arbejde med den usikkerhed, der følger med, ved at have sit eget bureau.

Ifølge Vallée Duhamel er en del af processen mod den gode løsning, at kæmpe lidt for sine ideer og løsninger. Det er fint at være uenige om tingene og at bølgerne går højt, som de viser i en legesyg introfilm ved lancering af deres eget, nye bureau. Den viser præcist den dynamik, æstetik og power, der kendetegner deres produktioner. Der er ofte en blanding af velvalgt og tempofyldt musik, bevægelse, rekvisitter, splash - som i noget der bliver sprøjtet ud over noget eller noget, transformation, overraskelse og så er der vel også en fanden-i-voldskhed, der går igen i f.eks. tempoet og modet til at tage noget ordinært ud af sit element. Vallée Duhamel mener netop, det er dér magien opstår. At transfomere et slips fra Hermès til en ispind eller lade en Hermès sko blive udgangspunkt for en flamingo, er eksempler på at tage noget ordinært ud af sit element og lade magien opstå.

Et andet eksempel er en opgave for MTV HITS Australien, hvor briefen ret spartansk lød: "There should be some pink in it!" Ved at bruge pink som gennemgående farve og ellers holde de øvrige farver nedtonet til primært sort og hvid, skabes der fokus på pink - meget pink.

Vallée Duhamel viste flere af de lækre produktioner, du også finder på deres hjemmeside og slutttede af med at nævne, at nok leger de meget, men de arbejder også rigtig meget. Og som de skriver på teksten til Reebok casen på hjemmesiden, så arbejder og leger de også om natten af og til for at nå alting.

 

 

HORT

I like democracy - but in design democracy is wrong

Om opgaver med flere interessenter, der alle har en holdning til design - for mange kokke.....

Eike König fra HORT lagde ud med at sige, at der ikke ville komme ret mange tweet-bare citater fra ham. Men der kom egentlig rigtig mange statements i løbet af hans tale: “Life is a gift, not a fu.… mission” og "I don't love graphic design - I love people. It's really about the people" lød et par andre markante statements, der landede godt hos publikum i salen.


Eike König viste os nogle af de projekter, der aldrig er blevet brugt eller som er blevet kasseret af kunden. Nogle gange måske netop fordi, der er for mange med til at tage beslutningerne og dermed også mange parter, der skal enes. Det lykkes ikke altid lige godt og nogle design bliver derfor aldrig realiseret. Et koncept der dog kører i den grad og har gjort det siden 2005, er hans samarbejde med Nike US - HORT-vs-NIKE - der laves og designes 2 år frem i tiden for at være på forkant.


Eike fortalte også om et projekt, der opstod under et 3 måneders kunstner eksil eller retræte i Italien. Her blev kreativiteten udfordret af, at han ikke havde sin computer eller sit netværk med sig. Og netop netværket er vigtigt for Eike, der tillægger meget af sin succes til samarbejdet med andre mennesker. Derfor tog det ham ikke lang tid i Italien, at invitere folk indenfor i sit studio for at arbejde sammen med ham. Her er en kort optagelse fra nogle af de produktioner, han fik lavet på retræten.

Eike præsenterede 8 regler, han forsøger at efterleve i sit kreative arbejde - her 3 af dem:
- Enjoy what you are doing
- Don’t work ‘for’ people but ‘with’
- Keep on searching and exploring

 




Byggstudio

Do you know there is a flower language?


Om hvad research på en opgave kan ende med at afsløre.

Svenske Hanna Nilsson lagde stor vægt på researchfasen, da hun fortalte om samarbejdet med hendes norske bureaupartner i Byggstudio, Sofia Østerhus. For udover at de oftest slæber og bærer på mange ting og rekvisitter til deres løsninger, så er deres arbejde også kendetegnet ved en grundig research både før og under opgaveløsning. De er f.eks. nået frem til ægte "flower power", i en lige så hippieagtig form, som vi kender fra 60'erne, fordi blomster har deres eget 'sprog' - dvs. at blomster betyder, symboliserer eller repræsenterer en egenskab eller følelse, der kan oversættes sprogligt: glæde, misundelse, beundring etc. ("Flower Language" var især brugt under den viktorianske periode).
Byggstudio slæbte en masse jord og blomster med til Monki Flagship Opening, i Stockholm. Her kunne gæster og kunder samle deres egen buket / deres eget blomstersprog eller blomsterhilsen og på den måde tilpasse buketten til modtageren. Samme koncept blev brugt til lancering af Nike Liberty Shoes, der er designet i et blomstret, klassisk viktoriansk mønster.


Et andet eksempel på hvad en researchfase kan bidrage til, er Teema Mug opgaven for Iittalla, der lancerede kampagnen Local Mug Initiative, hvor de bad designere fra Stockholm, Helsinki, Amsterdam og London om at designe et Iittala krus. Byggstudio designede et "pattern" til et krus ud fra skitser, kruseduller og skriblerier indsamlet fra produktionshal og kontorer hos Iittalla. På den måde er kruset, meget personligt for de ansatte ved Iittala. Materialet og udviklingen af kruset er dokumenteret i bogen The Story of a Mug Book, der blev lanceret i en pop-up café med krusets historie.

 

Dette var anden blog fra dagen. Læs også første blog fra We Love Graphic Design 2014 her 

Fotografier taget af Søren Skarby.

Arrangementer Kurser

Historik

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

  Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Opdatér kommentar

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk