13. november 2014

Shopworks, ikondesign og dogmer

Designer Toy workshop på shopworks

Koldnålsradering, Designer Toy, animationsteknik og lommefilm fyldte dagen på Shopworks, der også bød på inspiration fra Lillollady og Pixelresort. Her får du vigtige pointer og ny viden fra deres snak om ikon design og 'taking shit personally'.

Ikoner @flarup

"Ikoner og logoer er ikke det samme" - lagde Michael Flarup ret hurtigt ud med at sige og henviste til en rigtig god artikel om emnet, han skrev for et par år siden. Den finder du her. Og så sagde han henved 50 gange, at han elsker ikoner. Han har da også designet rigtig mange af slagsen, og har endda udviklet en ikondesigner app: App Icon Template, for at hjælpe alle os andre med at designe ikoner i de rette proportioner.

Han listede gode kvaliteter for ikoner:

• Skalerbarhed - ikonet vises i adskille former og skal derfor kunne bevare sin synlighed og sit look
  • Samhørighed - imellem app ikon og app. Naturlig fortsættelse af hvad du ser og hvad du kan med app. Designsproget SKAL være sammenligneligt.
  • Overførlighed - sammenhæng der kan overføres til app'en.
  • Unik - forsøg at lave noget unikt. En stil eller trend kan sagtens efterlignes, men giv den dit eget aftryk.
Om app ikoner fastslog han, at et app ikon skal formidle summen af funktioner, kvalitet samt essensen af app'en og skal samtidig også brande app'en. Det er mange ting i et lille stykke grafik, du vil blive bedømt og dømt på af brugerne.

Take shit personally @lillollady

Selvom Julie Katrine Andersen har en hel liste med dogmer, så er et af de væsentligste slet ikke med på den liste. Det er 'take shit personally' dogmet. Hun fortalte om personlige projekter, der har fungeret som en måde at bruge kreativiteten til, at komme igennem nogle af de lidt sværere omstillinger eller brud.

Et personligt brud blev f.eks. starten på et perleprojekt med mere end 32.000 perler samt et huldiagram med 200.000 håndlavede huller, der skulle forme ordet 'bitch' på et stort banner. Projekterne indgår i 'Tak for lort, bitch' installationerne.

Julie Katrine viste også sit #yolo projekt - you only live once - der består af intet mindre end 26.000 perler. Et projekt, der har indkasseret en pris ved How's International Award og viser ordet 'yolo' lavet som et fastfood mix af pictogrammer af perler.

Koldnålsradering på shopworks

Koldnålsradering

Flere dage efter shopworks har jeg stadig rød sværte under neglene. Det minder mig om lørdagens kreative arbejde, hvor Niels Sloth viste os, hvordan man arbejder med koldnålsradering. Kort fortalt, handler det om at fræse et motiv ned i en plastplade, spartle pladen med maling og dernæst køre den igennem en presse. Der kom mange smukke og kreative motiver frem i løbet af dagen, med både 1-farvet og 2-farvet tryk.

Designer Toy

I et andet rum blev der leget med Designer Toy figurer, der først skulle formes i fimo, bages i en ovn, køle ned og dernæst håndmales. Lars Pank og Adam Hansel stod for kreative input og undervisning i hvordan Designer Toy bliver lavet personlige. Grundskabelonen er som udgangspunkt altid den den samme, men ellers er det muligt at lege frit med former og farver. Figurerne var et stort hit som fotomodeller for alle shopworks deltagerne efter workshoppen.

Animationsteknik på shopworks

Animationsteknik

Et tredje lokale arbejdede meget koncentreret og derfor i dyb stilhed, med animationsteknik og After Effects. Det var PlasticKid, der stod for undervisningen, og han havde udstyr med så hele holdet kunne filme sig selv, og dernæst klippe sig selv ind i en bil, der blev animeret til at køre. En ide og en teknik PlasticKid selv kastede sig ud i, da han lavede sin første lavbudget video til sit eget band - læs andet blogindlæg her fra We Love Graphic Design.

Lommefilm

Det sidste rum var fyldt med lommefilm entusiaster, der var i kyndige hænder med Kasper B. Olesen fra lommefilm.dk - læs andet blogindlæg om lommefilm her. Holdets deltagere blev kastet ud i en selvvalgt produktion, og var modige nok til at bruge sig selv som hovedpersoner i filmene. Holdet sluttede med at kåre dagens vinderfilm, der handlede om smeltet indlandsis og et oversvømmet København.

Fotografier fra dagen af Søren Skarby - se flere

shopworks med HK grafisk kommunikation

Ønsker du flere af den type arrangementer eller en shopworks dag til næste år, er du velkommen til at komme med forslag, ideer og ønsker. Det kan du gøre her på siden ved at kommentere eller klikke ind på væggen på facebooksiden.

Arrangementer Kurser

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK