18. november 2014

Infografikkens mestre

Infographic om hjemløse i Los Angeles

Det er svært at tale om infografik uden samtidig, at nævne Edward R. Tufte. Hvad foreslår han som best practice og hvad hedder nogle af infografikkens inspirerende mestre?

"Hvorfor er der ikke mere infographic i skolebøgerne?", spurgte Malene Hald, i sit oplæg om infographic for et par uger siden. Samtidig beskrev hun principper for god infographic/infografik opstillet af infografikkens mester, Edward R. Tufte, der også med et glimt i øjet, kaldes for infografikkens Leonardo da Vinci.

På bloggens infografik øverst, er jeg blevet inspireret af HomeWalk i Los Angeles i lørdags. 13.300 deltog i dagens begivenhed og løb eller gik 5 km for de hjemløse. Der var mulighed for at donere penge til organisationen bag, der har fået 14.500 hjemløse væk fra gaderne og ind i permanente boliger, via donationer fra HomeWalk igennem de sidste 7 år. Her et par hashtags fra dagen #HomeWalk eller #United4LA samt hjemmesiden til United Way LA, der stod for arrangementet. Los Angeles har det højeste antal hjemløse i USA.

Hvad er infografik?

Infografik er en måde at forklare eller illustrere information, der gør ofte kompleks data mere grafisk spændende og tilgængeligt for alle. Det bruges f.eks. til at vise statistiske informationer og er meget velegnet til at forklare og omsætte den information vi kan trække fra 'big data' fænomenet. Det er en visuel udvidelse (og forbedring) af de kendte lagkagediagrammer og søjlediagrammer.

De sociale medier har i høj grad været med til at forme og udvikle inforgrafikken, hvor de lange infografikker stadigvæk trender. Og vi er klar til at tilegne os kompleks viden og blive visuelt udfordret, når vi har tiden til det.

Her eksempler på lange infografikker til Canal+: I want to make a horror movie - af BETC Euro.
Et eksempel på helt enkle stregtegninger som infografik fra Jessica Hagy - This is indexed.
Og så er der jo altid GraphJam som de fleste nok allerede kender for humoristisk infografik.

Hvad er egentlig god infografik?

Malene kom i sit foredrag med flere bud på navne, der er værd at følge og fremhævede også New York Times og Berlingske Tidende som medier, der er specielt gode til at bruge infografik og ofte også bruger rigtig god infografik.

Det vigtigste i infografikken, er det budskab, der skal videregives. Her fremhævede  Malene 2 principper hun selv følger som hovedregel:

• Vær tro mod dine data
  • Vær tro mod din kunde

Det vil nok i høj grad være et spørgsmål om smag og interesse, at dele infografik op i god og mindre god. Hvis emnet er interessant nok, er vi nok tilbøjelige til at tåle mere end ellers.

En humoristisk tilgang til infografik ses med Truth facts af heltnormal.dk. De leverer deres egen skrabede og rå stil med streg af Anders Morgenthaler.

Edward R. Tufte har i sin bog, The Visual Display of Quantitative Information bl.a. opstillet 2 principper, der er ret simple at følge....eller er de?

• Data-ink ratio: der går ud på at bruge mest blæk/farve til at vise data. Fjern redundant info.
  • Chart junk*: der går ud på at fjerne al ligegyldig info og vise enkle grafer.

*Vær obs på at farver også kan være ligegyldig info i nogle tilfælde.

Infografikkens styrke er at levere kompleks eller store mængder data på en lettilgængelig, hurtig og overskuelig måde. Ikke at forvirre eller fokusere på det forkerte.

Her et par forskellige diagramtyper:
  • Cirkeldiagram
  • Pie chart
  • Donut diagram
  • Søjlediagram
  • Graf
  • Tree diagram*

*Især tree diagrammer kan bruges til at vise meget små datamængder. Så små at Illustrator måske ikke kan følge med. I de tilfælde er der hjælp at hente på f.eks. infogr.am

Her et par navne, der er værd at følge:

Om Malene Hald

Malene Hald er uddannet Multimediedesigner og har siden suppleret med en grafisk uddannelse fra Danmarks Mediei- og Journalisthøjskole. Hun har lavet infografik for flere virksomheder og projekter bl.a. DR/Pressen på P3 og Forlaget Gyldendal. Hun har været freelancer siden hun læste på sit studie. Du finder hendes hjemmeside her.

Kurser Arrangementer

Sebastian Franck

16 december 2014 10.18

Hej Malene - lige et enkelt spørgsmål: Er der ikke i virkeligheden en modstrid mellem Tuftes anvisninger og flertallet af infografikker? Langt de fleste af de infografikker, jeg møder, er tunge på æstetik og grafiks lir, men tynde på data. I min verden bruger de alt for meget "Ink" på andre ting end data, og er ofte fulde af "chart junk". Tufte er meget minimalistisk og ren - hvilket i min erfaring også giver klart den bedste dataforståelse.

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed