03. december 2014

Plakatdesign i ny stil og vintage

Plakatdesignere Stevenov, Mads Berg og WPA

Stevenov, Mads Berg, Paul Wilson og Toulouse-Lautrec er navne på nogle af plakatdesignets legender og nykommere, der med deres egen stil og vision har skabt, eller skaber mindeværdige plakater.

I anledning af 150-året for Toulouse-Lautrecs fødsel d. 24. apil 1864, er jeg dykket ned i plakatdesignet og kommer her med et par navne fra fortiden og et par nye designere, der er med til at skabe mode i plakatdesign i dag.

Toulouse-Lautrec

Stor grafisk plakatkunst kendetegner Toulouse-Lautrecs design, og han blev da også på mange måder igennem sin konsekvente stil, en af de kunstnere der satte streg under 'la belle epoque'. Hans stil blev fremelsket via mødet med flere store undervisere, mentorer og inspiratorer. Han levede fra 1864-1901 og alligevel formår hans plakater at danne mode og holde sig i toppen for godt design i dag. Det er lige så stor kunst som når Wegner designer stole, der holder moden og placerer sig i toppen igennem årtier - århundreder? Læs evt. også blog om Wegner og hans design.

Nogle af de legendartiske Toulouse-Lautrec plakater er : Moulin Rouge La Goulue,  Bruant Ambassadeurs, Tournee du Chat Noir. Du kan finde mere information på Musée Toulouse-Lautrec.

John Stevenov

En absolut legende indenfor filmplakatdesign, er danske John Stevenov, der igennem 60'erne og 70'erne designede en stor mængde plakater til drama-genren. Når du først kender hans design, er det let at genkende det, og ellers står navnet 'Stevenov' ofte anført nederst på plakaterne.

For at få svar på, hvem Stevenov egentlig var, har jeg haft fat i en sand plakat 'connaisseur' fra filmplakaten. Peter, der ejer butikken, fortæller, at Stevenov var en meget privat person, og en meget humoristisk mand. Når der ikke er så mange kendte plakatdesignere fra filmbranchen fra fortiden, så er det fordi plakaterne blev betragtet som reklamer dengang. De blev altså ikke regnet for noget særligt.

Stevenov bliver i øvrigt omtalt som 'The Danish Drama King' på meansheets.com, hvor du også kan finde flere eksempler på hans plakater. Ligesom du kan finde et stort udvalg på plakatsamling.dk. Her har jeg lavet en google-søgning på plakater af John Stevenov.

Works Progress Administration

Works Progress Administration plakater

Works Progress Administration(WPA) – senere Work Project Administration – blev iværksat af kongressen under Hoover og Roosevelt for at sikre arbejde til 8 millioner forsørgere under og efter depressionen i USA i 1930’erne. Programmet hed the New Deal og blev iværksat for at få landet tilbage på ret kurs, skabe arbejdspladser og omsætning.

En del af arbejdet gik bl.a. til at designe plakater som propaganda for nationalparkerne i USA via WPA’s Federal Art Project. Der blev printet mere end 2 millioner plakater i 35.000 forskellige design. Af dem overlevede kun ca. 2.000 plakater - 33.000 er altså gået tabt - som har gennemgået rentegning og genoptryk, og i dag kan købes i en postkortudgave og som plakat.

Der er 16 forskellige design til nationalparkerne - se dem her.

Plakaterne er så populære, at Ranger Doug, der står for genoptryk, rentegning og distribuering, har bestilt nye design til parkerne, der til en vis grad skal ligne den gamle stil fra 1930’erne. En af de nye designere er Matt Brass – se hans design her.

Mads Berg

En anden kendt, dansk plakatdesigner er Mads Berg, der især er kendt for plakaterne til Hansen IsTuborg og Washington Post. Jeg husker tydeligt, hvordan hans plakat til en Kim Larsen teaterkoncert på Aarhus Teater gjorde stort indtryk på mig, da den hang rundt omkring i Aarhus gader. Den er designet tilpas enkelt og med de helt rette farver, til at skabe blikfang. Du kan se plakaten her - siden er det blevet til flere plakater for Aarhus Teater. HK grafisk kommunikation Hovedstaden havde i øvrigt fornøjelsen af at opleve et foredrag med Mads Berg tidligere i år.

Ønsker du at opleve ham i Aarhus, er du velkommen til at sende os en kommentar på facebooksiden. Vi efterspørger altid gode ideer og forslag til events og foredrag, der er fagrelevante indenfor de grafiske fag.

Paul Wilson

En all round designer, der tilpasser sit design til tema og afsender er Paul Wilson fra Yellow1, som HK grafisk kommunikation havde fornøjelse af at bruge som taler på We Love graphic Design i 2011 og til Manipulation i Aarhus i 2012. Du kan læse mere om ham i et tidligere blogindlæg her på siden. Han mener, at filmplakat design stadig er en helt overset kunst. Selvom Stevenov og andre store plakakunstnere fra fortiden lige nu bliver hyldet for deres vintage plakater, så er der altså ikke sket en grundlæggende ændring i vores opfattelse af filmplakater. Det er vel stadig "bare" en reklame?

Her finder du link til nogle af historiens største og mest anerkendte plakatdesignere - Den Store Danske om Plakater

Kompetencer Arrangementer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed