Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med NemID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
16. januar 2015
Hvor havde grafisk street art mon været i dag uden kunstnere som Keith Haring? Og hvor havde udvalget af merchandise været i dag uden samme? Keith Haring var ’Mr. Controversial’ på flere måder.
Hvis alt var muligt, hvor ville du så gerne have dit favorit Keith Haring design printet?
- synes næsten at være et motto for udvalget af Keith Haring merchandise på den inspirerende 'The Political Line' udstilling på 'de Young Museum' i San Francisco. Udvalget afspejler til fulde de køb, du kan gøre på Keith Harings webshop pop-shop.com. Og der er bestemt noget besnærende ved at folde en paraply ud med lækkert Keith Haring design, eller en taske, eller en hagesmæk til junior, eller et par sko med Keith Haring print, et krus til kaffepausen, et smartphone cover, en magnet til køleskabet, et cool skateboard, en farverig stol, en t-shirt eller ’hoodie’ eller hvad med bare at have en af hans plakater på væggen og hans dagbog i bogreolen? More is more?
Uanset hvad vi måtte mene, så er udvalget af merchandise, der naturligvis bliver udvidet til at matche nye tider og omfatte smartphone- og tablet covers etc, helt i Keith Harings ånd. Han åbnede selv sine Pop Shops før hans alt for tidlige død i 1990, fordi han mente, det var ok tjene penge på sin kunst. Men også for at gøre kunsten tilgængelig for alle samfundslags, som et af hans berømte citater fortæller:
If commercialization is putting my art on a shirt so that a kid who can’t afford a $30,000 painting can buy one, then I’m all for it.
Hans Pop Shop i Tokyo og SoHo var bare et par af de kontroversielle og i høj grad kommercielle ting, han nåede at forme i sit korte liv. Ved at gøre en selvstændig Keith Haring shop til en aktiv del af udstillingen The Political Line på de Young Museum, sættes der dobbeltstreg under både hans kontroversielle og kommercielle stil.
De 130 udstillede værker viser nogle af hans mest ikoniske design, men også flere ret sjældne værker og opsummerer Keith Haring som en livsglad, arbejdsom, ikonisk, provokerende, følsom og visionær debattør.
Om han var forud for sin tid, eller præcist rettidig, er der nok delte meninger om, men han forstod at gøre sin stil og sine design tilgængelige og var i øvrigt selv ret gavmild med sine design. Det var han f.eks. med et af de mere kendte værker Untitled [Free South Africa], designet til en stor demonstration imod apartheid i 1984, hvor Keith Haring rundhåndet delte tusinder af gratis plakater ud for en sag, der havde brug for fokus. Ligeså fik rovdriften af regnskoven, den spirende, elektroniske tidsalder samt atomvåben og atomkraft fokus i flere værker.
Og så var der hans stolthed og åbenhed omkring sin egen seksualitet og om homoseksualitet generelt. Han var åbenlyst homoseksuel og dedikerede en serie penis illustrationer i ’Manhattan Penis Drawings for Ken Hicks’ ligesom han var aktiv i AIDS/HIV sammenhænge.
Keith Haring var hurtig med sin pen og arbejdede uden grids, kladder og skitser. Netop hans hurtighed og hans produktivitet er medvirkende årsag til, at der findes så mange værker af ham, trods hans tidlige død som 31-årig. På flere videoer og fotografier viser han, hvor let og legende han ofte kom fra den ene streg eller form til den næste, som var det en dans. Og netop dans og musik, var da også en stor del af hans inspirationskilder.
Kunne du forestille dig, at skabe og forme uden grids og skitser, men bare gå lige på og aflevere værket som det er råt og uredigeret? Sådan arbejdede Keith Haring og ofte med tilskuere til selve processen og arbejdet.
Her har jeg affotograferet et portræt af Keith Haring i en Pop Shop, fra en artikel i magasinet 7x7 San Francisco i anledning af udstillingen på de young museum i San Francisco. Portrættet er med på min personlige top 10 liste over lækre portrætter, jeg gerne ville have taget.
Udstillingen omfatter også en bil med Keith Haring design, der igen åbner muligheden for at printe hans design på nærmest alt. Et kig på Keith Ahring Foundation siden viser, at også neglekunstnere designer negle med Keith Haring design, at Kanye West har haft Keith Haring hår, stiletter med Keith Haring design, småkager, udstillingsvinduer og listen er lang og altid farverig. Tag et kig på de forskellige link nederst i artiklen.
Hvis du vil se mere eller bidrage med dine indtryk af Keith Haring, har de Young Museum introduceret hashtags på #PoliticalHaring og #deyoungmuseum.
Og så tilbage til indgangsspørgsmålet:
Hvis alt var muligt, hvor ville du så gerne have dit Keith Haring design printet?
Personligt ville jeg ønske mig en stor arbejds-bordplade med mit yndlings Keith Haring design og en fed glasplade ovenpå som beskyttelse og for at fremhæve dybde, farver og former. Og så ville jeg have et par cool Keith Haring stiletter på fødderne og måske et Keith Haring slips, hvis jeg ville være helt 80'er inspireret.
Links:
Pop Shop
de Young Museum
7x7 San Francisco
Keith Haring Foundation
Freelancer
HK Grafisk Kommunikation
Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.
Følg Charlotte Holst Andersens blog
Følg denne blog via RSS-feed
Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID