29. januar 2015

Den lyserøde virkelighed

Richard Mosse udstiller The Enclave

Fotografen Richard Mosse havde en kreativ vision med infrarød film som virkemiddel til et kunstprojekt. Han manglede en location og et budskab. Hans udstilling ’The Enclave’ kommer snart til Louisiana.

Foto- og videoinstallationen 'The Enclave' af den irske fotograf Richard Mosse, udstilles på Louisiana Museum of Modern Art i foråret 2015. Den bør du se.

Er det kunst fordi, det er pink?

Richard Mosse har skabt en dokumentarfilm, der bevæger sig ind i kunstens verden og væk fra dokumentargenren. Eller gør den? Mosse leger med det farvespekter vi kender og skaber en verden af billeder, der virker næsten surrealistiske. Det er den rå og brutale verden, han skildrer i sine film og billeder - omend i en lyserød udgave. Men der er ikke noget lyserødt og sukkersødt over den krigszone, han giver os indblik i. En verden der ifølge kunsteren, bliver overset af det internationale samfund.

Farveillusionen i 'The Enclave', skabes ved at bruge den infrarøde film Aerochrome fra Kodak, der oprindeligt blev udviklet under krigen til luftfoto. Filmens farvespekter gør det muligt at afsøge camouflage-poster i grønne miljøer. De sunde planters klorofyl reflekteres i pink nuancer på filmen, så det er lettere at opdage objekter, personer og poster, der gemmer sig imellem de grønne planter.

Projektet er filmet i den Demokratiske Republik Congo, som er i undtagelsestilstand i interne kampe, hvor flere millioner mennesker har mistet livet igennem de seneste år. Mange kvinder og børn bliver ofre for mishandling og drab.

DR Congo er samtidig utrolig grønt og frodigt og Richard Mosse var netop på udkig efter grønne landskaber, da han ville realisere sin vision om at skabe et projekt med infrarød film. Med et politisk budskab, ønsket om at skabe fokus og et frodigt landskab, syntes Richard Mosse at have fundet sin location og sin historie. Hans projekt har skabt søgefænomener som 'Congo pink plants', 'Congo pink fields' og 'Congo pink film'.

Kodaks Aerochrome film er i dag udgået af produktion.

The Enclave

'The Enclave' består af en række stills - print fra filmmateriale - udstillet i storformat med tekster til, samt en farvestrålende videoinstallation med et imponerende lydunivers. Det er film og billeder, hvor alt det der burde være grønt, er blevet pink.

'The Enclave' bevæger sig ind under huden på sine betragtere, fordi historien, billederne, lydsporet og farven skaber muligheden for at betragte på en ny måde. Den virkelighed der skildres er uvirkelig og alligevel ved vi, at det er virkelighed i en eller anden grad. Det er kun farven, der er uvirkelig, mens indholdet er virkeligt.

Genren er imidlertid ikke, hvad vi forventer at opleve på et kunstmuseum. Pink og røde nuancer skaber intensitet og tiltrækker vores opmærksomhed, men fordi det er kunst vi betragter, er vi, allerede inden vi bevæger os ind i installationen, åbne for at modtage på en anden, intens måde. Vi er måske ekstra åbne, og derfor kommer filmen helt ind under huden på betragteren.

Congo pink plants

Jeg så installationen i USA, hvor det måske er forventeligt at få en eller anden reaktion fra betragterne. Alligevel blev jeg overrasket over, at alle klappede da installationen forstummede. Selv stod jeg tilbage med tårer i øjenen over værket. Det var gruvækkende billeder og lyde, og de gik rent ind hos alle. Det var barskt og hjerteskærende grumt, og samtidig smukt og intenst.

Er det kunst? Det vil jeg lade være op til betragteren at afgøre. Og samtidig håbe, at installationen kan være inspirerende for dine visioner og drømme.

'The Enclave' åbner på Louisiana d. 5. februar 2015.

Videoinstallation til The Enclave

Links:
Louisiana museet
The Enclave Congo billedesøgning
Richard Mosse website

Udvikling Kompetencer
Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed