06. februar 2015

En flyvsk og farverig trend

Sommerfugle af Maria Mørn

Et af de største navne indenfor trend- og farveverdenen, nævner et par tendenser, som vi skal regne med at se meget mere til i år. Vi mødte allerede tendenserne sidste år, men nu bliver de måske mere raffinerede?

Sommerfugle

En af de helt store tendenser og trends som vi allerede så sidste sommer, er sommerfugle. Det var bl.a. Valentino, der viste haute couture på catwalken med spektakulære sommerfuglemønstre. Der var også sommerfugle print på t-shirts og andet ’stangtøj’ i løbet af sommermånederne, hvor vi netop ser de lette, luftige og maskede tekstiler.

At der kommer flere sommerfugle i år, fortalte Leatrice Eiseman, da jeg for et par uger siden, var på kursus hos hende i USA. Leatrice Eiseman sidder bl.a. i en gruppe af nøje udvalgte branche-eksperter, der mødes et par gange om året, for at tale om fremtidens trends indenfor forskellige brancher. Via hendes arbejde for PANTONE, er hun dybt involveret i arbejdet med at finde og navngive et stort antal farver til PANTONE viften. Og så er hun nok verdens største farvekompetence, med et enormt kendskab og en bred erfaring indenfor et felt, der har interesseret hende igennem et helt liv.

Offline sommerfuglejagt

Jeg har været på sommerfuglejagt i byen, for at finde ud af, om tendenserne er kommet hertil, om vi er videre til en ny trend eller om det ligger lige rundt om hjørnet. Det er der kommet en række fotografier ud af, som du kan se nedenfor.

Samtidig har jeg oprettet en opslagstavle på pinterest, der viser sommerfugle i flere forskellige versioner og design. Du kan se og følge med på 'Trend Sommerfugle' pinboard her.

Følg pinboard på pinterest om Sommerfugle trend

Min søgning viste, at sommerfuglene er der, både som meget tydelige sommerfugle, men også som udsnit, mønstre, snit, grafisk print eller som en farveinspiration. Og så er der rigtig meget blomsterprint, som Leatrice også nævnte som trend for 2015.I det hele taget er blomster- og dyremotiver stadigvæk populære til tøj, puder og tekstiler. Her er det fotografier af Lene Bjerre produkter, Simplicity New York og Kaffe, men også Samsø & Samsø, Dea Kudibal, Ichi, Molly Jo og Gustav har design med sommerfugleprint i deres nye kollektioner.

Dyreprint Lene Bjerre

Sommerfugle af Lene Bjerre

Sommerfugleprint Simplicity New York

Sommerfugleprint fra Kaffe

Online sommerfuglejagt

Sommerfuglene er ikke altid lette i det grafiske arbejde, fordi de hurtigt bliver for meget, for farverrige, for banale og for naive. De bliver hurtigt en kliché. Men de er samtidig helt fantastisk smukke, enormt feminine og et af de bedste symboler på transformation. Og så er de fascinerende med deres flyvske og farverige natur. Der findes ikke mange dyr i naturen, der har så smukke og inspirerende mønstre og så komplekse, og til tider enkle, grafisk layout. Samtidig er de unikke i kraft af deres totalt identiske spejling, hvor højre side er en total spejling af venstre side - eller omvendt.

Og så er de interessante som DIY projekter og objekter til at dekorere sit hjem med. Der findes mange stencils, skabeolner, foldeteknikker og dekorationsideer, på f.eks. pinterest, hvor du får ideer til at bruge de smukke og farverige sommerfugle.

Jeg har fået tilsendt fotografier fra Maria Mørn, der har foldet lige under 500 sommerfugle, i 3 forskellige størrelser, af gamle modeblade. De er samlet i smuk og grafisk formation på en planche, der også er indgangsfotografiet til dette indlæg.

Du kan følge Maria og hendes projekter på Instragram her og på Pinterest her.

Sommerfuglemadder

En anden tendens Leatrice Eiseman nævnte, var også fremtidens mad. For hvad sker der, når befolkningstallet vokser og vi i fremtiden kommer til at mangle føde til alle? Proteiner findes i mange insekter og larver, og det er reel virkelighed, at vi kommer til at tage de ingredienser ind i vores køkkener i stadig større stil. Det mener både hun og trendteamet, bliver virkelighed i fremtiden.

Her er sommerfuglelarven ikke fredet på nogen måde, for det er en fed kilde til protein. Spørgsmålet er, om vi kan lære at spise den slags - om vi overhovedet har et valg?

Om farver og trends

Leatrice Eiseman fortalte og lærte selvfølgelig også fra sig, om sin viden om farver og sit arbejde med PANTONE. Det vil jeg fortælle mere om i et af de kommende blogindlæg, ligesom der vil komme et interview med Leatrice.

Udvikling Kompetencer

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK