11. februar 2015

Smag farven - om synæstesi

Farvesynæstesi

Synæstesi betegnes som en samsansning, hvor vores sanseindtryk blandes sammen, så vi f.eks. kan se musik i farver. En anden type synæstesi, som vi næsten alle kender, er evnen til at smage en farve. Kender du fænomenet fra dit eget liv?

Det er ikke alle, der er i stand til at se toner og bogstaver i farver. Til gengæld er de fleste af os i stand til at smage en farve. Det er også en form for synæstesi. Måske kan vi ikke smage alle farver, men nogle farver så som ’grønt’, hvor vi alle har en eller anden fornemmelse og holdning til, hvad det vil sige at noget ’smager grønt’ eller ’lugter grønt’.

Et andet udtryk er, at det ’dufter af sommer’ eller ’smager af sommer’, som også dækker sprogligt over nogle sanseindtryk, vi er nogenlunde enige om. Det er dog nok mere sanse erfaring, der er tale om i det tilfælde, hvor nogle måske forbinder smagen af sommer med koldskål og kammerjunkere, og andre med jordbær og duften af grill kul.

Udfordring

Når vi i vores fag arbejder med farver, har vi ikke rigtig ’råd’ til at have farver, vi ikke bryder os om. Farvenuancer vi ikke kan lide, og ikke arbejder med at forstå, vil som oftest ikke indgå som en aktiv del af vores farvepaletter. Vi vil forsøge at undgå, at bruge de farver med mindre en kunde beder specifikt om, at vi bruger dem. Man kan sige, at vores fravalg, farver vores tilvalg.

Netop fordi vi arbejder med farver, bør vi forsøge at arbejde med de farver, vi ikke bryder os om, for at få en mere dynamisk og fri farvesans. Der er selvfølgelig forskel på, at have en farve på sit tøj og at bruge den i et design. Ofte vil en farve være ok at bruge i et design, selvom vi ikke ville bryde os om, at have farven på vores krop.

Brug farven

Der er flere metoder til at arbejde med de eller den farve, du ikke bryder dig om, for at forstå dem eller prøve at overvinde en farveblokering:

- brug farven på kroppen

det kan sagtens være i små mængder i form af et armbånd, en ring, sokker, snørebånd e.lign.,
så det ikke nødvendigvis bliver for tæt på dit ansigt.

- byg et moodboard op omkring farven
ved at arbejde koncentreret og fokuseret med farven, begynder du at forstå, hvad den står for og hvilken effekt, den har på dig. Et lækkert moodboard kan overvinde den største modstand.

- køb en lækker pyntegenstand
gå på jagt efter den helt rette pyntegenstand på loppemarked, i genbrugeren eller i en designbutik og find en genstand, du kan have stående foran dig, centralt i din lejlighed eller på dit skrivebord.

- find et desktop image
søg eller skab dit eget design eller foto, hvor farven indgår som en central del til baggrundsskærm på din computer. Farven vil ikke blive påtrængende, fordi du oftest kun vil opleve farven, når du starter og slukker din maskine.

- smag på farven

find fødevarer i den pågældende farve og smag på farven. Hvis du kan lide den, ændrer du måske indstilling til farven.

Fælles for alle metoder gælder det, at du har farven indenfor dit synsfelt eller begynder at scanne dine omgivelser efter farven. Det er en måde, at blive bevidst om farven og invitere den ind i dit synsfelt og dit fokus.

Farvesynæstesi

Af farvesynæstetiske farver kan nævnes ferskenfarvet, som vi alle har en forventning om, smager sødt og saftigt. En anden er lavendelfarvet, som vi forventer smager sødt og mildt. Netop at smage på farven, er netop den metode jeg har testet, for at komme tættere på farven Lavendel, der ofte har været mit fravalg. På en rejse i USA valgte jeg at teste min farvesmag med en virkelig udsøgt og meget lavendelfarvet, lavendel flødeis fra Carmela. Den fik mig til at smelte lidt, og da jeg et par uger senere fik muligheden for at teste min farvesmag igen, valgte jeg en meget lavendelfarvet og sød donut fra legendariske VooDoo Donuts i Portland (billedet nedenfor). Og så var jeg egentlig overbevist: "hvis en farve kan smage så godt, så må den være ok."

Smag på farven

Det giver sig selv, at du skal have lyst til og være motiveret for at arbejde med en farve, for at kunne og have lyst til, at forstå den. Farver er komplekse, og vi forstår ikke helt hvordan eller hvorfor, de påvirker os. Ikke engang videnskaben kan svare på de spørgsmål, men vi ved alle, at farver påvirker os i en eller anden grad.

Det tager tid, at forstå en farve, og selvom jeg kan lide smagen af lavendel, har jeg stadig ikke helt forstået, hvad det er farven kan. Hvad den kan sætte i gang og inspirere. Men jeg er inde i en lilla periode, hvor jeg undersøger og tester mine farvepræferencer.

Hvilken farve kunne du tænke dig at smage, eller teste med en af de nævnte metoder?

Om synæstesi

Synæstesi kan betegnes som et overløb imellem sanseindtryk i nerveforbindelserne i vores hjerne. Det kan vel beskrives som en samsansning, hvor vores sanseapparat bliver aktiveret i flere områder i hjernen via nerveforbindelserne. I stedet for at smage og kun smage, smutter sanseoplevelsen ind og påvirker en af vores andre sanser.

Et eksempel på synæstesi er f.eks. den norske sangerinde Ida Maria, der hævder at kunne se musik i farver.Hun ved, hvordan musikken skal se ud farvemæssigt, for at være komponeret korrekt. Hun ser efter, om der er en grøn tone efter rød og gul, eller om der har sneget sig en 'forkert' tone/farve ind imellem. Her kan du høre noget af Ida Marias musik.

Der findes også forskellig litteratur om synæstesi, ligesom du kan finde flere online artikler.

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK