20. februar 2015

The bigger picture

Still fra filmen The Bigger Picture

The Bigger Picture er en stor animationsfilm. Stor i sit format med realsize 1:1 rekvisitter, men også stor i kraft af sit emne. Daisy Jacobs og Chris Wilder har skabt et miks af en 2D og 3D verden i storformat.

Titlen på filmen, der er nomineret til en Oscar i kategorien Short Film (Animated) er tvetydig. Der er tale om animerede 3D rekvisitter og malede 2D karakterer i storformat eller virkelighedstro format. Men samtidig indbyder filmens tema os til at involvere os i et større perspektiv. Filmen handler om hvordan 2 voksne brødre, tackler ændringerne da deres aldrende mor, får brug for mere pleje.

Som Daisy Jacobs fortæller i The Making of The Bigger Picture, bruger hun rekvisitterne kreativt, til at fortælle en stor del af historien, der ikke ellers ville kunne fortælles. Det er f.eks. følelserne, der formidles på den måde: i en scene lader hun kaffen flyde over som visuelt billede på den ene broders følelser. I en anden scene støvsuger hun et helt rum af elementer op med en virkelig støvsuger.

Derfor er filmen noget særligt

Ideen om at bruge en støvsuger i virkelig størrelse, var en af de ’darlings’ som Daisy Jacobs ikke var villig til at give afkald på. Og når scenen med den naturtro vintage Hoover Constellation 444, i sit science fiction inspirerede design fra 1960’erne vises, giver det god mening. Om det var præcist dét mærke og design, hun havde i tankerne, da hun lavede story board, ved jeg ikke, men støvsugeren passer perfekt ind i det underlige univers, hun har skabt. Blandingen imellem virkelige objekter i 3D og tegnede objekter i 2D, skaber en slags visuel legeplads og engagerer sanserne på en ny måde. Det er visuelt og grafisk interessant. Især fordi de malede figurer begynder at strække sig ud i rummet for at interagere med 3D / virkelige rekvisitter.

The Bigger Picture still

Netop ved at skabe en blanding af animerede 2D malede figurer og 3D rekvisitter i virkelig størrelse, til stop motion animation får Daisy Jacobs og Chris Wilder skabt en surrealistisk verden, der dog samtidig er realistisk. Realistisk fordi tingene i filmen, kun har liv i kraft af filmens hovedpersoner. Tingene er ikke i stand til at bevæge sig uden dem. Og surrealistisk fordi der også sker ting, som ikke er mulige i det virkelige liv.

Ideen til at kombinere de to teknikker, kom netop fra den kreative vision om at bruge en virkelig støvsuger i en af scenerne. Som hun siger i The Making of The Bigger Picture:

The idea of using the technique came from wanting a 2D character, a painted character, to hoover a real room.

Tro imod sin vision

Og selvom det var svært for Daisy Jacobs at overbevise andre om sin kreative ide og vision, var hun trofast imod visionen helt fra start. Dermed kom også en mængde udfordringer, som hun og Chris Wilder måtte løse igennem hårdt arbejde. Det var bl.a. at lave et badekar i normal størrelse, men også de mindre ting, krævede lidt ekstra arbejde.

For at kunne bevæge og animere de store objekter, var de nødt til at designe alle objekter i papir og papmaché. Ellers havde alle objekterne været for tunge som rekvisitter. Arbejdet var en stor proces, som de dog kan bruge i deres videre kreative arbejde. For der kommer mere fra Daisy Jacobs og Chris Wilders hånd og de bruger også filmfotograf Max Williams i det næste projekt.

Det næste projekt

Daisy Jacobs og Chris Wilder har lige opnået fuld støtte til deres næste film via Kickstarter, så der kommer mere fra deres kreative samarbejde i fremtiden. Og som de siger i deres ansøgningsfilm, kan de lave ALT i papir.

Filmen vandt en Bafta (British Academy Film Awards) for ’Short Animation’ i år og er nomineret til en Oscar nu på søndag.

Jeg håber, at støde på Daisy Jacobs til en grafisk event i løbet af året, for at høre mere om hendes projekter.

Andre links
The Bigger Picture website
The Bigger Picture trailer
The Oscars website

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK