12. oktober 2015

We love graphic design

We Love Graphic Design 2015

Så blev det We Love Graphic Design weekend igen - som altid den første lørdag i oktober. I år blev dagen bogstaveligt talt sparket direkte ind i den kreative zen med stærke og inspirerende foredrag fra Jean Jullien, Julie Katrine og Annie Atkins. En forrygende start på dagen.

Det er altid godt vejr på We Love Graphic Design (knock on wood), den første lørdag i oktober, hvor madpakken med lækkerier fra Den Sorte Diamant kan nydes på trapperne helt ned til vandet. Og man kan lige nå at netværke i glædeligt gensyn med nogle af sidste års deltagere - eller måske møde nogle nye grafiske artsfæller.

Frokosten nydes udenfor på WLGDCPH

Igen i år strålede solen fra en skyfri himmel og gjorde frokosten skøn, afslappende og lun. Det var ikke kun vejret og maden, der landede godt denne lørdag, hvor også det grafiske topmøde bød på kreative navne og inspirerende indslag. I år havde holdet bag eventet optaget små film fra interessante bureauer og navne, der er værd at følge. Men nu til de første hovednavne fra årets grafiske konference.

Jean Jullien på We Love Graphic Design

Jean Jullien

Den franske charmør viste sin humoristiske sans og den karakteristiske streg, der kendetegner hans projekter. Han fortalte, at han selv kan genkende sin streg og efter at have set et par af hans værker, tror jeg alle i salen ville kunne udpege hans streg. Den er karakteristisk, legende, personlig og humoristisk. Samtidig en streg, han ønsker skal være genkendelig, i de projekter han går ind i.

Igennem en periode har han lavet en illustration om dagen som en kommentar på det, der rører sig i verden. Det kan være ganske alvorlige emner som f.eks. racisme og diskrimination, men også lette emner, der passer ind i tidens trends. Et eksempel på lette emner, der behandles humoristisk, er hans 50 shades of red, illustration, der viser hvor solskoldet man kan blive, over tid. Og sådan viste Jean Jullien flere værker, der fik salen til at grine.

Han laver både flotte, skøre og sensuelle projekter med sin bror under navnet Jullien Brothers, hvor de egentlig ofte starter med at lege, og så pludselig står de med et projekt. Niwouinwouin the Troll Slayer er et eksempel på et projekt, hvor de kombinerer hinandens styrker.

Se mere af Julliens arbejde her

Og følg hans mere seriøse side på twitter: newsofthetimes

Julie Katrine på We Love Graphic Design

Julie Katrine Andersen

Som altid oplagt gik Julie Katrine på scenen, og fortalte om at tage det personligt. Jeg har tidligere skrevet et indlæg her på siden og vil genbruge lidt af ordene.
Selvom Julie Katrine Andersen har en hel liste med dogmer, så er et af de væsentligste slet ikke med på den liste. Det er 'take shit personally' dogmet. Hun fortalte om personlige projekter, der har fungeret som en måde at bruge kreativiteten til, at komme igennem nogle af de lidt sværere omstillinger eller brud.

Et personligt brud blev f.eks. starten på et perleprojekt med mere end 32.000 perler samt et huldiagram med 200.000 håndlavede huller, der skulle forme ordet 'bitch' på et stort banner. Projekterne indgår i 'Tak for lort, bitch' installationerne.

Julie Katrine viste også sit #yolo projekt - you only live once - der består af intet mindre end 26.000 perler. Et projekt, der har indkasseret en flot pris ved How's International Award og viser ordet 'yolo' lavet som et fastfood mix af pictogrammer af perler.

Dette er del 1 fra We Love Graphic Design 2015. Snart kommer en del 2.

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed