21. oktober 2015

We love graphic design 2

We Love Graphic Design CPH 2015

Hermed det sidste blogindlæg med links og kort resume fra årets talere på We Love Graphic Design CPH. De sidste talere på den kreative konference, var talentfulde Annie Atkins, data kunstnerne Lust og fontdesignerne Underware.

Dette er del 2 fra We Love Graphic Design 2015. Læs del 1 her.

Annie Atkins taler ved We Love Graphic Design

Annie Atkins

Annie repræsenterer en fascinerende, kreativ verden, der involverer dybtgående, historisk research men også evnen til at genskabe sine egne håndlavede produktioner i op til 30 eksemplarer, kopieret ned til mindste detalje.

Annie Atkins arbejder som grafisk designer på filmproduktioner og har f.eks. den vanvittigt flotte og vanvittigt sælsomme Wes Anderson produktion, The Grand Budapest Hotel, på sit portfolio. Alene dét er misundelsesværdigt, for der findes få film, der spiller på så mange facetter af det grafiske, farvemæssige og finurligt, krumbøjede, som den.

Annie fortalte hvordan hendes baggrund som grafisk designer og senere studie på filmskolen, har givet hende en niche. Og hun fortalte hvordan nogle rekvisitter er mere fine end andre – der er ‘star props’, der måske får et par sekunders tid i fokus alene på filmlærredet. En af de rekvisitter hun måtte kopiere 30 gange, var en rekvisit, til en action scene. Et dokument, der først skulle fremstå intakt og senere skulle vises blive revet lidt itu, få kaffe- og blodpletter på sig og foldede hjørner. En opmærksom filmnørd har på IMDB bemærket, at dokumentet på et tidspunkt ikke har en fold, selvom det i den foregående scene havde en fold. En udfordring der opstår, fordi film ikke filmes kronologisk, men efter hvornår skuespillerne er til stede og hvornår location er lejet. Men trods alt er den type kritik ikke til at få søvnløse nætter af, mener Annie Atkins. Hendes foredrag får mig til at se The Grand Budapest med helt andre øjne næste gang.

Se trailer til The Grand Budapest Hotel

Lust taler ved We Love Graphic Design

Lust

I den mere tekniktunge afdeling kom Lust og fortalte om projekter, der involverer dataindsamling og datavisualisering. Blandt andet ud fra et projekt fra et belastet boligområde i Amsterdam, hvor Lust registrerede de områder af en legeplads, der blev brugt mest. Efter at have indhentet data fra området ved hjælp af heatmaps, kunne de nu inddele legepladsen i felter og lade børn og voksne fra området farvekode, de forskellige områder med farvet kridt. Et projekt, der nok har været godt for beboerne i området, der har haft en dag sammen, til at være kreative og lege med hinanden. Men sådan grafisk interessant, var det altså ikke rigtigt.

Til gengæld kom jeg til at tænke over, om ikke et heatmap i ens bolig ville være ret interessant og afslørende. Tænk på hvor mange steder i dit hjem, et heatmap ville afsløre, aldrig bliver brugt. Og hvor mange steder, der bliver brugt rigtig meget.

Lust viste også projektet Res Sapiens, der arbejder med embedded data, visualiseret ved hjælp af interaktionen imellem en række kontorlamper. En form på udstillingen, der giver en flot visualisering af, hvordan vi interagerer med hinanden via de sociale medier, når vi får nyt – godt eller dårligt. Mere om Ressapiens her

Installationen har givet anledning til en ganske smuk video af kontorlamper, der ‘danser’ en sælsom dans ud fra indtryk af online data: Se videoen her

Underware taler ved We Love Graphic Design

Underware

Stod for den grafiske identitet til årets We Love Graphic Design, og de manglede egentlig bare en kunde, hvor de kunne afprøve deres ide om en polyglyph font. Det er vist helt fair at betegne de 3 kolleger i Underware som fontnørder. De er vant til at arbejde med fonte og fontdesign, og har en nysgerrig tilgang til fontdesign, hvor de også gerne vil udfordre fonten lidt. Og i dette tilfælde inddrage lidt Rorshach teknikker.

Til We Love Graphic Design udviklede de fonten Duos Polyglyphs, som en font, der leger lidt med forholdet imellem lys og skygge. De havde lavet 10 lækre litografier til lodtrækning blandt dagens publikum, der viste deres navn Underware skrevet i en hjerteform. Jo mere de skruede op for lys/skygge forholdet, jo mere lignede navnet et hjerte. Jo mere de skruede ned, jo mere lignede det deres navn.

Til We Love Graphic Design identiteten havde de skabt plakater, stickers og sceneudsmykning, hvor We Love morphede eller polyglyphede over i We hate. Ikke ved at bruge andre bogstaver, men ved at ændre på lys/skygge forholdet. Undervejs var det op til den enkelte, om der stod 'love' eller 'hate'.

We Love Graphic Design 2015 var en spændende dag og en smuk dag.
Tak for i år – håber vi ses næste år.

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed