11. februar 2016

Visualisering af data

Infografik om infografik

Visualisering af data er et spændende felt, der samtidig skaber uenighed og debat imellem faggrupper. Bliver vi mon enige? I øjeblikket er vi nok mest enige om, at vi har meget at lære.

Hvordan visualiserer vi bedst data? Kan vi visualisere det ’live’ imens vi indsamler data? Giver det overhovedet mening, og kan det læses og forstås af modtagerne?

Et af de områder, hvor der bliver samlet ’live’ data og visualiseret ’live’ data, er ved Folketingsvalg, hvor vi hele tiden bliver præsenteret for grafer og søjler. Det er en enkel form for visualisering, hvor dataene er ret simple at arbejde med. Et antal partier, en række personer og en række svarmuligheder. Det hele visualiseres i søjlediagrammer i korrekt farveskala. Men hvad med mere komplekse og omfattende dataindsamlinger?

Igennem de sidste par år har jeg deltaget i flere foredrag, workshops og grafiske festivaler, hvor den samme tendens har vist sig. Visualisering af data, er et felt vi endnu har brug for at udforske, og skabe et formsprog til. Infografik er et af de formsprog, vi har lært at arbejde med, men vi kan altså stadig være med til at betræde de spæde skridt i udviklingen af data visualisering.

De grafiske

Det slår ikke fejl, at en grafisk designer, der har arbejdet med data visualisering, nævner hvor vigtigt det er, at være tro imod de givne data. Og ofte bliver det udsagn understøttet af forklaringen på en række regler, designeren har sat op for sig selv i visualiseringsfasen. Hvis reglen ikke holder, kan visualiseringen af dataene ikke bruges. Der må i så fald udtænkes en ny visualisering.

Samtidig fornemmes det, at data-indsamlerne, de mere teknisk mindede, ikke synes der er holdbare, valide regler for den måde grafikerne vælger af visualisere dataene på. Det er lidt en fornemmelse af, at det ikke er helt seriøst, men mere sådan hygge-grafik, der bliver produceret. Og det er da også et problem, at infografik i nogle tilfælde tolkes som et billede mere end faktuel data. Eller at vigtig data kan gå tabt i form, farve og lækker grafik.

Dear-data

Et eksempel på 2 grafikere, der har arbejdet så meget med både indsamling og visualisering af data, at de kan kaldes eksperter i data visualisering, er Giorgia Lupi og Stefanie Posavec med deres Dear Data projekt. De 2 grafikere definerede 52 emner, de ville indsamle data på i løbet af et kalenderår. Hver uge ville de, visualisere de indsamlede data på et postkort og sende det til hinanden med forklarende tekster, til hvordan data visualiseringen skulle aflæses.

Det blev ikke bare et visuelt projekt og et socialt projekt, men også et personligt projekt, da de indsamlede svært tilgængelige og meget personlige data hos sig selv – f.eks.: hvor mange gange siger jeg til min kæreste, at jeg elsker ham? Hvor ofte siger jeg f-ordet? Hvor mange gange nedgør jeg mig selv? Tanker og handlinger i løbet af dagen som kan være svære at opfatte og indsamle. Det kræver fuldt fokus at få det hele med.

Projektet er afsluttet, men det hele ligger online på dear-data.com og på twitter, og har givet de to grafikere massiv omtale. I øjeblikket udvikles projektet til en bog.

De tekniske

På den anden side sidder grafikerne og ser de mere teknisk mindede, visualisere data fra heatmaps, big data og live/statisk eller dynamisk data. Ofte viser de tekniske med ligeså stor entusiasme som grafikerne, deres data visualisering. Her er det dog oftest sådan, at grafikerne ikke synes, visualiseringen giver mening, er æstetisk eller læsbar. Det er ofte lidt klodsede eller meget komplekse udtryk, data visualiseringen får.
For det er jo ikke sådan, at det er fedt og lækkert, bare fordi der er farve på visualiseringen, eller fordi man kan navigere ind igennem data som var det The Matrix. Der skal noget mere til, for at fange æstetikeren og for at fremme forståelsen af visualiseringen.

Mike Brondbjerg

Et eksempel på en teknisk minded data indsamler og ekspert i data visualisering er Mike Brondbjerg, der har lavet flere projekter af både æstetisk interessant værdi, men også live indsamling af data, der måske bare lige skal tweakes lidt, for at blive lækkert og forståeligt. Mike har blandt andet lavet et projekt med amerikanske præsidenter, som du kan se mere af her. Projektet blev også lavet som plakater og var ret populært, fordi det også havde et stærkt grafisk og visuelt udtryk.

Infografik

Skulle du have lyst til at dykke ned i infografikkens verden, bør du tilmelde dig et foredrag med Malene Hald om Inspirerende Infografik. Hun kommer rundt i landet i løbet 2016, for at dele erfaringer og viden om infografik - gå til kursuskalender for HK grafisk kommunikation - for at se foredrag med Malene Hald, er du nødt til at slukke for filteret Kursus i søgningen.

Charlotte Holst Andersen - HK fagforening

Charlotte Holst Andersen

Freelancer

HK Grafisk Kommunikation

Jeg er uddannet i reklamebranchen og har været i det grafiske fag igennem flere år. Med en PBA i Webudvikling er løsningerne med tiden blevet mere tekniske. For et par år siden supplerede jeg min webuddannelse med en coachinguddannelse.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed