12. september 2016

Mangfoldighed i ledelse, tak

Af Karin Termannsen, formand for Chefgruppen HK Kommunal

Forestil dig følgende situation: En mangeårig medarbejder på HK-området har løst en opgave, som ligger naturligt inden for vedkommendes HK-kompetencer. Den pågældende er ikke blevet konfronteret med at opgave ikke bliver løst tilfredsstillende. Medarbejderens nærmeste leder er dog klar over situationen.

Chefen, som har en akademisk baggrund, har imidlertid ikke de faglige kompetencer til at hjælpe og løfte medarbejderen i opgaven og gør derfor ikke rigtigt noget ved sagen. Den pågældende medarbejders kollega ender med at komme til dig som HK-leder og gøre opmærksom på problemet. Du tænker over situationen og beslutter dig for at tage tyren ved hornene. Du går til kvindens chef og forklarer sagen – og tilbyder, at du kan løfte denne medarbejder, så hun lærer at bestride opgaven.

I nogle organisationer er det måske et utænkeligt scenarie – på den måde at krydse afdelinger, ledelseskompetencer og -rum. Og i andre nok ikke. Når jeg præsenterer overvejelsen, handler det om, at man i ledelsesverdenen i mange år har sagt, at uanset hvilken faglige baggrund, man selv har som leder, skal man kunne lede medarbejdere, uanset faglighed. En opfattelse, jeg i udgangspunktet deler – men hvor der vigtige nuancer.

For jeg har oplevet, hvordan medarbejdere ikke har kunnet få den nødvendige, ledelsesmæssigt faglige opbakning til at flytte og udvikle sig i deres job – fordi lederen ikke besad de nødvendige, faglige kompetencer. Men heller ikke valgte at dele sin problemstilling med andre lederkolleger eller bede om hjælp.

Og det er i virkeligheden mit ærinde: For at blive klogere og bedre til gavn for både os selv, vores medarbejdere og organisationen som helhed – skabe forandring og bevægelse – vil jeg argumentere for mangfoldighed i ledelse.

At sige at ’ledelse er et fag’ er korrekt, men jeg mener ikke, det er sundt og udviklende for en organisation kun at have ledere med samme faglige baggrund, fx udelukkende HK’ere eller udelukkende djøf’ere. Uden en mangfoldighed i fagligheder også på ledelsesgangen forsvinder kreativiteten. Fordi vi jo har forskellige tilgange til de problematikker, vi møder.

Så i stedet for mene, at en akademisk og analytisk tilgang til fx at gennemføre besparelser er den eneste rigtige – eller det modsatte: en meget praktisk og driftsorienteret tilgang alene er vejen frem, mener jeg, at vi med netop mangfoldigheden i ledelseslaget kan supplere hinanden. Og i stedet for at tænke i ’deres’ og ’mine’ medarbejdere – tænker i ’vores’.

Ja, det kræver, at vi som ledere tør sige højt, når noget er svært, og vi ikke kan finde ud af det. Og at vi tør spørge hinanden: ”Hvordan får jeg løftet den her medarbejder?” Det kan vi gøre på mange niveauer og i mange fora: Lokalt og helt nært i de ledelsesgrupper, vi tilhører i organisationen. Men også i større ledelsesmæssige samling, i regi af arbejdsmiljøkurser osv.

Nogle gange er det helt nemme det sværeste. Det skal vi turde tale om og gøre legat. Vores energi som ledere kommer, når vi er gode. Og når vi er gode sammen på en ny nåde. Så lad os udnytte hinandens ressourcer til blandt andet at løfte vores medarbejdere – og os selv.

Vi har jo et fælles ansvar for at vores butik fungerer, og i den sammenhæng skal intet være uprøvet. Så lad os få åbnet døren ind til vores ledelsesmæssige mangfoldighed.

Chefgruppen - HK fagforening

Chefgruppen

Chefer og ledere

HK Kommunal

Chefgruppens blog er en fælles platform for kommunale og regionale ledere.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK