06. december 2013

Uddannelsesvejledning er vigtig - for alle

Når man ser på erhvervsskolereformen, kan man nogle gange have en fornemmelse af at se løjtnanterne på begge sider kæmpe fra græstue til græstue. For tiden gælder slaget uddannelsesvejledningen.

Lad det være sagt med det samme: som så mange andre (eksempelvis formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen og erhvervsskoleelevernes formand Morten Ryom) mener jeg, at alle unge skal have mulighed for at mødes med en uddannelsesvejleder. Hvis de unge skal vælge erhvervsuddannelserne så skal de 1) vide at de er der, og 2) have en god idé om hvad de går ind til, og hvilke karrierer man kan få ud af det.

Regeringen lægger desværre op til at uddannelsesvejledningen i fremtiden bliver for dem, der "vurderes ikke at være uddannelsesparate” (Linket virker ikke pr. 24. maj 2017), som det så smukt hedder. Det betyder, at langt størstedelen af vores børn fremover
skal vælge ungdomsuddannelse og vej i livet uden en individuel samtale med en
vejleder. Efter fælles vejledningsforløb i skolen og en markant øgning af
praktik, virksomhedsbesøg og andre visionære og nødvendige forbedringer er det
meningen at de unge fremover primært skal støtte sig til elektronisk
vejledning.

Jeg er sådan set enig i grundideen: at eleverne i folkeskolens ældste klasser i højere grad end i dag skal have eksempelvis temauger, erhvervspraktik og virksomhedsbesøg. Det har vi i HK Hovedstaden flere gange slået til lyd for (for eksempel her). På den måde kan de unge få praktiske erfaringer med alle de muligheder de erhvervsfaglige uddannelser rummer. Debatten om erhvervsskolerne her i efteråret har slået én ting helt fast: der skal i dag meget til, før en folkeskoleelev sender ansøgningspapirer til erhvervsskolen og ikke pr automatik til det almene gymnasium. Derfor skal folkeskolereformen og erhvervsskolereformen selvfølgelig spille sammen.

Men i forhold til uddannelsesvalget er det tankeløst at sløjfe den individuelle indsats: her har alle eleverne brug for kvalificeret sparring. Det er store tanker, der tumles med, når man skal vælge uddannelse – også selvom der ikke er tvivl om, at man har hvad der skal til for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Her er nok så velmenende forældre ikke de mest kvalificerede til at sætte perspektiv på de erfaringer, man har gjort sig på et virksomhedsbesøg. Ligesom kammeraterne heller ikke er dem der bedst kan komme med gode bud på hvordan det spændende i praktikopholdet kan omsættes i en uddannelse. Så et stort ja til praktiske erfaringer med de erhvervsfaglige uddannelser. Men manglen på uddannelsesvejledning er en ommer.

Uddannelse

Bloggere