HK.dk logo

15. januar 2014

Giv den tidlige indsats for de arbejdsløse tilbage til a-kasserne

A-kasserne bør overtage arbejdet med de arbejdsløse i det første halve år af ledighedsperioden.

Det kan give god mening, når formand for a-kassernes brancheorganisation, AK-Samvirke, Morten Kaspersen i dag er ude og tilbyde, at a-kasserne overtager arbejdet med de arbejdsløse i det første halve år af ledighedsperioden. Det gør han i en artikel i Ugebrevet A4.

For mig er det vigtigt, at den sparede tid hos jobcentrene skal bruges til at servicere virksomhederne samt give en bedre systematisk rådgivning og vejledning af høj professionel karakter til de ledige, der er nået ud over et halvt års ledighed. For jeg har to forbehold over for forslaget: 1) Overflytningen må ikke blive en spareøvelse på jobcentrene. Tiden skal omfordeles til bedre borgerkontakt. 2) Tiden der skal bruges i a-kasserne skal enten finansieres ved mindre a-kassebureaukrati eller ved at tilføre flere ressourcer.

Men Morten Kaspersen har fat i meget af det rigtige i artiklen. Det er ikke bare noget, vi tror, det er noget vi ved af erfaring hos os i HK Hovedstaden. Vi opfordrer nemlig vores medlemmer til at tage kontakt til os, umiddelbart efter de bliver opsagt. Det hedder HK Kvikstart.

Sådan virker HK Kvikstart
Indenfor 24 timer får de opsagte medlemmer en samtale med en af vores vejledere. På den måde bliver Kvikstart en kickstart, der forhindrer, at det bliver chokket over opsigelsen, der får overtaget i perioden efter. Derfor sætter vi sammen med HK’s a-kasse massivt ind med information og ideer til en plan for jobsøgning og opkvalificering. Og det virker: I HK Hovedstaden når hele 60 procent af dem, der benytter sig af tilbuddet, ikke at melde sig ledige – de er i arbejde inden deres opsigelsesperiode udløber. 60 procent. Det er altså mange!  

Vi får samtidig rigtig god respons fra alle de medlemmer, der bruger HK Kvikstart. For også blandt dem, der ikke er så heldige at have et job, når deres gamle ansættelse udløber, er der stor tilfredshed med at være kommet i gang med et forløb, der opkvalificerer og giver en slagplan. For dem vil det absolut også give bedst mening at fortsætte det, som vi allerede har sat i gang, i stedet for at skulle stoppe og begynde forfra i jobcenteret.  

A-kasserne kender medlemmerne, fagene og de lokale forhold
Forbedringen ligger i at udnytte det kendskab, som a-kasserne allerede har til arbejdsmarkedet og kompetencebehovet på arbejdspladserne. Som arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet meget præcist udtrykker det i artiklen i A4, så ”kender a-kasserne det lokale arbejdsmarked og virksomhederne indgående, og de ved en masse om deres medlemmer og deres uddannelser. De har med andre ord rigtig gode forudsætninger for at skabe et godt match mellem ledige og virksomheder.”  

God service til virksomhederne – og til de arbejdsløse!
Tidligere skatteminister Carsten Koch står i spidsen for regeringens udvalg, der ser på hvordan indsatsen for de ledige fremover skal være skruet sammen. Til et stort møde for KL’s top sagde han i sidste uge, at han gerne ser, at jobcentrene fremover sikrer en god service af virksomhederne. I HK Hovedstaden synes vi, at det er en god idé, men god service af virksomhederne kræver tilsvarende god service af de arbejdsløse.  

Indsatsen over for de arbejdsløse vil blive markant forbedret af, at a-kasserne løfter indsatsen i forhold til dem, der netop har mistet deres arbejde. Samtidig vil det give god mening, hvis de dygtige medarbejdere i landets jobcentre kan koncentrere deres indsats og høje faglighed om dem, der ikke er kommet i job efter et halvt års ledighed. Det vil forhåbentlig kunne betyde, at vi samtidig kan komme noget af det galopperende bureaukrati, som er et stigende problem på landets jobcentre til livs.

Bloggere

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Ring til os

HK's fagforening: 7011 4545

Åbningstid: Lukket for i dag

HK's a-kasse: 7010 6789

Åbningstid: Lukket for i dag

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk