12. februar 2014

Øjnene på bolden, tak!

Kunne vi ikke tage og holde fokus på formålet med erhvervskolereformen: at skabe de bedste rammer for attraktive erhvervsuddannelser, der giver de unge lyst til at lære. Kun på den måde kan vi fremover sikre os, at vi har de faglærte, vi har brug for.

Det lyder umiddelbart oplagt, men i den her uge kom de borgerlige partier med et nyt udspil forbindelse med erhvervsskolereformen. Det handler om… gymnasierne. Kravet lyder, at de unge fremover skal have enten 4 eller 7 i gennemsnit for at kunne starte på det almene gymnasium. Hvis ikke det bliver sådan, truer partierne med at blokere fra den erhvervsskolereform, som vi så desperat har brug for.

Jeg skal ikke kloge mig på, hvad det kræver at gennemføre gymnasiet. Men jeg ville ønske, at man kunne holde fokus på indholdet i vores erhvervsuddannelser i fremtiden, når man taler erhvervsskolereform. Adgangskrav er i sig selv ikke løsningen, hverken for de almene gymnasier eller for erhvervsuddannelserne.

Løsningen er ordentlig oplysning og vejledning om karrieremuligheder i de markantile og tekniske fag. For både de unge og deres forældre. Også mor skal nemlig have øjnene op for, at der er andet end det almene gymnasium, der giver adgang til en god fremtid.

Bloggere

Problemer med login?