18. februar 2014

Gabende huller i sikkerhedsnettet

Uhyggeligt mange mennesker endte med at ryge ud af dagpengesystemet i 2013. Da forringelserne blev lanceret af VK-regeringen lød det fra Finansministeriet, at det maks. ville komme til at dreje sig om 6.000.

Det er stadig mange. Alt for mange. Og så er virkeligheden endda langt værre end Finansministeriets regnedrenge forudså. I alt var der 34.000 mennesker, der røg ud af dagpengesystemet i 2013.

Det er 34.000 mænd og kvinder, fædre og mødre, ægtefæller og kærester, der ligger søvnløse. Fordi de i lang tid har gjort, hvad de overhovedet kunne for at få et job, uden at det er lykkedes. Og fordi de nu går en endnu sværere fremtid i møde. En fremtid hvor der ganske enkelt knap er penge til husleje og havregryn.

3F's medlemmer hårdt ramt
Hårdest er det gået ud over 3F’s medlemmer, men heller ikke medlemmerne af HK er sluppet for at ryge ud. For hele landet drejer det sig om ca. 3.400 HK-medlemmer, som forgæves har forsøgt at finde et job inden for de to år, som der i dag er dagpenge til. Godt 1.200 af disse er medlemmer i HK Hovedstaden.

Dagpengereformen blev besluttet og indfaset på et tidspunkt, hvor Danmark har stået i den hårdeste krise i mands minde. Det har betydet, at ekstra mange er blevet ramt. Som et plaster på benbruddet har Regeringen sammen med Enhedslisten og med tilslutning fra Dansk Folkeparti indført uddannelses- og arbejdsmarkedsydelsen, som begge er midlertidige ydelser på kontanthjælpsniveau.

Man kan modtage arbejdsmarkedsydelse i op til 15 måneder. Men ydelsen udfases gradvist og afskaffes helt i midten af 2016. Det betyder, at der gradvist bliver flere vil stå helt uden forsørgelse.

Dagpengekampagnen
I 2013 var HK med i kampagnen ”Forlæng dagpengeretten”. Med den arbejdede vi helt grundlæggende for tre ting: 1) at uddannelse skal forlænge dagpengeperioden, 2) at jobrotation og løntilskudsjob skal tælle med i optjeningen af dagpenge og 3) at optjeningsperioden skal halveres, så man har ret til dagpenge igen efter 26 uger i arbejde. Desværre har politikerne ikke været lydhøre over for os og de over 85.000 danskere, der gav deres underskrift til kampagnen.

AK Samvirke har klart været bedst til at se, hvad forringelserne i dagpengereglerne ville betyde. De siger, at vi i 2014 kommer til at se endnu 14.000 danskere ryge ud gennem maskerne i sikkerhedsnettet. Det er ganske enkelt ikke til at holde ud!

Mister du retten til dagpenge

Bloggere

Åbningstid: Åben i dag 08-16