18. februar 2014

Gabende huller i sikkerhedsnettet

Uhyggeligt mange mennesker endte med at ryge ud af dagpengesystemet i 2013. Da forringelserne blev lanceret af VK-regeringen lød det fra Finansministeriet, at det maks. ville komme til at dreje sig om 6.000.

Det er stadig mange. Alt for mange. Og så er virkeligheden endda langt værre end Finansministeriets regnedrenge forudså. I alt var der 34.000 mennesker, der røg ud af dagpengesystemet i 2013.

Det er 34.000 mænd og kvinder, fædre og mødre, ægtefæller og kærester, der ligger søvnløse. Fordi de i lang tid har gjort, hvad de overhovedet kunne for at få et job, uden at det er lykkedes. Og fordi de nu går en endnu sværere fremtid i møde. En fremtid hvor der ganske enkelt knap er penge til husleje og havregryn.

3F's medlemmer hårdt ramt
Hårdest er det gået ud over 3F’s medlemmer, men heller ikke medlemmerne af HK er sluppet for at ryge ud. For hele landet drejer det sig om ca. 3.400 HK-medlemmer, som forgæves har forsøgt at finde et job inden for de to år, som der i dag er dagpenge til. Godt 1.200 af disse er medlemmer i HK Hovedstaden.

Dagpengereformen blev besluttet og indfaset på et tidspunkt, hvor Danmark har stået i den hårdeste krise i mands minde. Det har betydet, at ekstra mange er blevet ramt. Som et plaster på benbruddet har Regeringen sammen med Enhedslisten og med tilslutning fra Dansk Folkeparti indført uddannelses- og arbejdsmarkedsydelsen, som begge er midlertidige ydelser på kontanthjælpsniveau.

Man kan modtage arbejdsmarkedsydelse i op til 15 måneder. Men ydelsen udfases gradvist og afskaffes helt i midten af 2016. Det betyder, at der gradvist bliver flere vil stå helt uden forsørgelse.

Dagpengekampagnen
I 2013 var HK med i kampagnen ”Forlæng dagpengeretten”. Med den arbejdede vi helt grundlæggende for tre ting: 1) at uddannelse skal forlænge dagpengeperioden, 2) at jobrotation og løntilskudsjob skal tælle med i optjeningen af dagpenge og 3) at optjeningsperioden skal halveres, så man har ret til dagpenge igen efter 26 uger i arbejde. Desværre har politikerne ikke været lydhøre over for os og de over 85.000 danskere, der gav deres underskrift til kampagnen.

AK Samvirke har klart været bedst til at se, hvad forringelserne i dagpengereglerne ville betyde. De siger, at vi i 2014 kommer til at se endnu 14.000 danskere ryge ud gennem maskerne i sikkerhedsnettet. Det er ganske enkelt ikke til at holde ud!

Mister du retten til dagpenge

Bente Kristensen

21 februar 2014 10.06

Det er da en sej omgang, at få samlet de 1924 timer. Ikke at det er et mål i sig selv, bare at få en ny dagpengeperiode, men det hjælper en hel del på på ens velbefindende og energi at man er sikret en indtægt i en svær periode. Jeg er nu selv endt på den særlige uddannelses ydelse, fordi jeg efter et vikariat endte op med kun, at have optjent ca. 1820 timer. Så kan man begynde at tænke, at det hele havde set anderledes ud : Hvis de 2 første måneder ikke havde været virksomheds praktik + løntilskud eller hvis jeg i 2010 havde valgt at holde 3 ugers ferie i august i stedet for i juli ( det var ferieuger, jeg havde fra en tidligere arbejdsgiver ) .

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK