26. februar 2014

Erhvervsuddannelser på kurs mod fremtiden

Vi har brug for, at langt flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Vi skal have mange flere dygtige faglærte. Inden for få år kommer vi til at mangle 30.000 faglærte.

Det er et faktum, som vist så småt er begyndt at bundfælde sig både hos politikerne, på teenageværelserne og ved kaffebordene rundt omkring. Derfor er det rigtig godt, at der i går blev indgået et bredt forlig (læs mere her) om fremtidens erhvervsuddannelser mellem alle Folketingets partier, undtagen Enhedslisten. Det giver nemlig ro, når så mange partier som muligt har nikket ja til indholdet i en reform.

Som formand for de i alt godt 90.000 HK-medlemmer i region Hovedstaden er jeg helt ærligt ret tilfreds med indholdet i den nye reform. Det er der mange grunde til. (Her kan du se en god og sjov infografik, der hurtigt forklarer indholdet).

Flere skal vælge en erhvervsuddannelse

Først og fremmest skal vi have flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Her er der i dag et hav af forskellige veje ind i systemet. Det er meget uoverskueligt, og med reformen bliver der i stedet lavet i alt fire indgange. Samtidig højnes kvaliteten i uddannelser. Blandt andet kommer der flere undervisningstimer på skemaet og lærerne på skolerne bliver efteruddannet.

Hvordan med praktikpladser?

Der er stadig ikke garanti for, at alle kan komme i virksomhedspraktik. Det er op til de enkelte virksomheder at oprette. For at gøre det lettere for de små håndværksmestre, den lille virksomhed og den enkelte butiksejer at yde deres del, er reglerne blevet mere fleksible. Regeringen har også allerede gjort noget andet rigtig vigtigt for at sikre, at de unge kan færdiggøre deres uddannelse. Nemlig oprettet praktikpladscentre (læs her). Med reformen kommer der fremadrettet også en uddannelsesgaranti gennem skolepraktik for de uddannelser, hvor det beskæftigelsesmæssigt giver mening. Det er en god løsning, der betyder, at man fra starten véd, at man kan færdiggøre sin uddannelse. Samtidig bliver skolerne belønnet, hvis de finder virksomhedspraktikpladser til deres elever. Det kan forhåbentlig skrue op for opfindsomheden.

Muligheder for alle

Jeg er også glad for, at der er fokus på de elever, som af enten faglige eller personlige årsager ikke umiddelbart vil kunne klare de nye adgangskrav på erhvervsuddannelserne. For dem, der ikke kan klare adgangskravet om karakteren 2, bliver der mulighed for at gå til optagelsesprøve og få en personlig samtale. Motivation og engagement kan med andre ord stadig være nok til at komme ind på drømmeuddannelsen. Samtidig oprettes der 10. klasser, der er målrettet erhvervsuddannelserne, for dem, der har brug for endelig afklaring eller et fagligt løft i nogle fag. Og endelig bliver der lavet en kombineret ungdomsuddannelse til de unge, der ikke umiddelbart har forudsætningerne for at gennemføre en almindelig uddannelse (læs mere om de to ting her). Den vil give dem en række grundlæggende kompetencer, der kan give dem bedre muligheder på arbejdsmarkedet. Eller den kan løfte dem så meget, at de bliver rustet til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

EUX giver flest muligheder

Den nye, merkantile EUX giver samtidig rigtig god mulighed for at få flere unge til at starte på vores uddannelser. Mor har traditionelt set meget stor betydning for de unges studievalg, og mange mødre synes, at man er dækket godt ind med en almen studentereksamen. Med reformen kan vi sige til både de unge og mødrene: ”Når du skal vælge uddannelse, skal du for en sikkerheds skyld vælge en merkantil EUX”. Den giver nemlig de unge hele tre muligheder bagefter:

• Mulighed for at få en praktikplads
  • Mulighed for at starte i praktikcenter
  • Mulighed for at gå i gang med en videregående uddannelse

Man har med andre ord mulighed for at vælge mellem hurtigt at komme i gang med at arbejde med sit fag og tjene egne penge eller at videreuddanne sig. Der er ganske enkelt ingen andre ungdomsuddannelser, hvor man allerede efter grundforløbet har så gode muligheder. Nu skal vi så i arbejdstøjet og sikre, at vi får brugt alle de mange muligheder, den nye reform giver vores erhvervsuddannelser.

Unge Uddannelse

Bloggere