12. marts 2014

Virkeligheden skal ind i uddannelsesvejledningen

Langt flere unge får lyst til at vælge en erhvervsuddannelse, når de får uddannelsesvejledning, der bunder i konkrete erfaringer.

Utroligt mange i folkeskolens afgangsklasser har i dag det almene gymnasium som standardsvar, når de bliver spurgt, hvad de vil efter skolen. Når de unge oplever andre unge fortælle engageret om deres erhvervsuddannelse, så er der langt flere af de uddannelsessøgende, der mener, at en erhvervsuddannelse kan være vejen frem for dem. Det viser erfaringerne fra Hands-on-kampagnen, som HK sammen med DI, Dansk Metal og 3F har kørt over hele landet for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

Når fremtiden for uddannelsesvejledningen derfor tegner til primært at være gruppevejledning, så er det afgørende, at der sker et massivt kvalitetsløft af gruppevejledningen. Og det er vigtigt, at der sker et reelt løft, og at det ikke bare er en spareøvelse, når det fremover kun er 20 procent af eleverne i afgangsklasserne, der vil få individuel vejledning (se link om besparelser på vejledningen her). Det er simpelthen et dumt sted at spare.

Gennem vores arbejde i HK kan vi konstatere, at mange vejledere på skolerne ikke er klædt på til at give et dækkende billede af de valg, som de unge har. Det er helt banalt eksempelvis de færreste uddannelsesvejledere, der selv har erfaringer med eller rigtig kender til erhvervsskolerne. Erfaringerne fra Hands-on-kampagnen peger også på, at rigtig mange vejledere aldrig har haft deres gang på en almindelig dansk virksomhed.

Erhvervsuddannelserne byder på mange og forskellige uddannelsesmuligheder lige fra uddannelserne til tømrer, smed og kok, over handelsuddannelser, til en fremtid som eventkoordinator, mediegrafiker eller tandtekniker. Det er en bred uddannelsesvifte at skulle overskue. Og det skal vejlederne kunne. I vejledningen ligger nemlig også information om karriere og kompetencer, der ligger oplysning om, hvor der er job, og rådgivning i hvilke uddannelser, det kræver at få kompetencer til de job. Derudover skal eleverne også gøres i stand til at vurdere konsekvenser af at vælge en hurtig uddannelse, lang uddannelse, en usikker uddannelse i forhold til at få en karriere, der passer til dem. Det skal uddannelsesvejlederne rustes til, så langt flere unge i fremtiden får øjnene op for en erhvervsuddannelse og vælger rigtigt fra starten.

Uddannelse Elev

Bloggere