28. marts 2014

Mor redder Danmark!

Der er opsving i uddannelsesvalget! Det er rigtig gode nyheder. For første gang i mange år melder danske erhvervsskoler nu om en markant stigning i antallet af unge, der vælger en erhvervsuddannelse.

De landsdækkende søgetal til de erhvervsrettede uddannelser viser stigende interesse for særligt de tekniske erhvervsuddannelser med en fremgang på 12 procent (som du bl.a. kan læse i Berlingskes forsidehistorie). Også handelsgymnasiet (HHX) har en flot fremgang på 9 procent. Højdespringeren er EUX, hvor man kombinerer en klassisk erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen. Den har en stigning i tilmeldingstallene på imponerende 57 procent (få hele overblikket her). Det er gode nyheder.

Men hvad har det nu med Mor at gøre? Jo – godt nok vil teenagere gerne prøve grænser og udfordre deres forældre, men når det kommer til uddannelsesvalg, så tæller Mors mening mest. I ganske lang tid har unges uddannelsesvalg i stigende grad peget i retning af det almene gymnasium De sidste mange år har der været et katastrofalt fald i antallet af unge, der har søgt ind på en erhvervsuddannelse. Det har betydet, at vi har stået i en situation hvor vi kunne se frem til om ganske få år at mangle 30.000 med en erhvervsfaglig baggrund. Fravalget af de erhvervsfaglige uddannelser, der blandt andet kan forklares med ti års manglende politiske vilje til at gøre noget ved praktikpladsproblemet, er nemlig faldet sammen med en anden udfordring. Nemlig at folkene fra de store årgange, der har haft hænderne skruet rigtigt på, nu har nået eller nærmer sig pensionsalderen. Det vil naturligt nok have stor betydning, hvis vi lige pludselig mangler dygtige speditører, laboranter, frisører eller struktører. Både for vores dagligdag i Danmark, men så sandelig også for dansk eksport, med voldsomme konsekvenser for vores økonomi. Det er derfor på alle måder glædeligt, at der ser ud til at være ved at ske et skifte i uddannelsesvalget. Og altså i Mors holdning til det.

I HK har vi været med til at flytte holdninger på området. Debatten om erhvervsuddannelserne har det sidste års tid til tider været turbulent. I forhold til erhvervsuddannelsesreformen er der blevet talt om alt mellem himmel og jord (lige pludselig handlede den fx om adgangskrav til det almene gymnasium...), men jeg synes, at vi i HK har været gode til at holde øjnene på bolden og fået talt om de utroligt mange spændende jobmuligheder, der ligger for enden af en erhvervsuddannelse. Det har vi blandt andet gjort ved at gå sammen med 3F, Dansk Metal og Dansk Industri om at skabe en landsdækkende kampagne (læs fx. her). Hands-On, som den hedder, er rettet mod både de unge, deres forældre, men også mod vejlederne og virksomhederne – det sidste blandt andet for at skabe flere praktikpladser. Erfaringerne viser, at konkret information flytter meget hos alle parter.

Og med de seneste søgetal tyder det på, at det nytter. Det seneste års massive fokus har givet en række unge blod på tanden i forhold til at få en erhvervsuddannelse. Og det er der jo faktisk også god grund til. Sådan en giver nemlig både et godt indblik i, hvordan tingene fungerer i hverdagen, samtidig med at man får teoretisk ballast til selv at gå ud og gøre en forskel. Det er med andre en god vej ind til at komme i gang med et spændende arbejdsliv og en god karriere. Og så er det godt nyt for os som samfund. Hvem ved, hvis tendensen fortsætter så ender vi måske med at slippe for, at det i 2022 kommer til at koste lige så meget at få besøg af blikkenslageren, som det koster at få sat kroner på tænderne hos tandlægen.
Unge

Bloggere