26. maj 2014

Danmark i Europa - tanker efter valget

Dansk Folkeparti og Morten Messerschmidt har fået et overvældende flot valg til Europa-Parlamentet. Tillykke med det! Det har været et godt politisk forår for Messerschmidt, der har kunnet markere sig på mærkesager som social dumping, velfærdsturisme og børnecheck.

De imponerende stemmetal viser, at danskerne i den grad har taget budskaberne til sig. Det har resulteret i hele fire mandater til Dansk Folkeparti. Det er flot. Det er mere end forventet. Tillykke med det!

Jeg håber, at Morten Messerschmidt lever op til sine valgløfter til gavn for  danske lønmodtagere – herunder de godt 280.000 HK’ere. Arbejdspladsernes udvikling og HK´ernes hverdag afhænger ganske enkelt af det. Det er vigtigt, at de fire mandater bliver brugt aktivt til at bekæmpe social dumping og beskytte vores overenskomst-system.

Hvem har indflydelse i EU?
De sidste fem år har Morten Messerschmidts europæiske indflydelse været stærkt begrænset. Han har indtil videre siddet i en bagudlænet, betydningsløs nej-gruppe i parlamentet (Gruppen For Europæisk Frihed og Demokrati - EFD). En gruppe, hvor diskussioner om, at kvindernes plads er ved kødgryderne, at forbyde homo-ægteskaber og andre yderliggående synspunkter fylder billedet. Det er ikke den slags, der skaber arbejdspladser - hverken danske eller europæiske. Jeg håber derfor, at Messerschmidt, og de DF’ere han hiver med sig i Europa-Parlamentet, smøger ærmerne op og kommer ind i kampen.

JA til patentdomstol
Selvom de EU-skeptiske røster klarede sig rigtig godt ved valget, så blev der fra dansk side sagt "Ja" til patentdomstolen med et ret markant flertal. Som fagforeningsmand med fokus på grøn vækst og erhvervsfremme er jeg glad for det resultat. For i Danmark er vi gode til dét med ideer.

Samtidig bliver den europæiske patentdomstol en realitet, ligegyldigt hvad vi synes om den i Danmark. Spørgsmålet har hele tiden været, om vi i Danmark ville kunne få den fulde gevinst af samarbejdet eller ej.

Med det overvældende antal stemmer der er gået til Morten Messerschmidt og Dansk Folkeparti, står det klart, at et meget stort dansk mindretal er meget skeptiske over for EU og EU's retning. Men som stemmetallene ser ud, er der en stor del af dem, der sat kryds ved DF, der har stemt for Patentdomstolen.

Jeg håber, at ja'et i de kommende år betyder, at flere grønne danske ideer kan skabe flere arbejdspladser og vækst i Danmark. Og jeg håber, at flere små danske virksomheder fremover tør kaste sig ud i europæiske eksporteventyr. Vi har brug for det.

Bloggere

Opdatér kommentar