05. juni 2014

Grundlovstale

Det er i dag 165 år siden, at Det Danske Rige fik sin første grundlov. Til at begynde med var demokratiet kun for de velhavende, de ældre – og mændene. Men med tiden har alle myndige borgere fået stemmeret i Danmark, uanset køn og sociale og økonomiske status. Og i dag synes alle, at sådan skal det bare være. Demokratiet skal vi værne om. Og værdsætte. Det er ikke noget, vi bare kan tage for givet – noget som er her til alle tider.

Der findes mange måder at indføre demokrati
I Danmark blev demokratiet indført fredeligt. Men mange steder rundt om i Europa - og i den øvrige verden - måtte der lange og blodige kampe til, før folket fik  indflydelse på, hvordan deres land skulle styres. Og i mange lande kom demokratiet meget sent. Flere lande i Europa var i perioder i sidste århundrede præget af diktaturer. Jeg kan nævne Tyskland, Grækenland, Portugal og Spanien. Desuden var der gennem mere end 40 år ét-parti-staterne i Østeuropa.

Så demokrati kan vi ikke bare tage for givet. Og der er stadig mange diktaturer rundt om i verden, hvor borgerne er helt uden indflydelse på, hvordan deres land skal ledes, og hvordan vilkårene skal være i det land de bor i. Tænk på mange lande i Afrika. I andre lande foregiver man, at der er demokrati. I forgårs var der et såkaldt ”valg” i Syrien, der i over tre år har været hærget af borgerkrig. Ingen er vel i tvivl om, at den siddende præsident Assad fik et overvældende flertal af de afgivne stemmer, der så godt nok kun har kunnet afgives i de regeringsstyrede områder.

For bare to uger siden var der militærkup i Thailand ovenpå lang tids politisk uro, og militærledelsen melder om, at der kommer til at gå femten måneder, før der vil blive afholdt valg igen. Der er således millioner af mennesker rundt om i verden, hvis demokratiske rettigheder knægtes. Folkedemokratiet i Nordkorea er det helt absurde eksempel på et land, der foregiver at være demokratisk, og hvor alle borgere stemmer på den store, kære eller kloge leder – eller hvad den siddende Kim nu ellers kaldes.

Den fredelige proces, som indførte det danske demokrati, er jo på mange måder kendetegnende ved den måde, tingene fungerer på her i Danmark. I Danmark taler vi om tingene. Vi er i dialog. Vi har respekt for andre menneskers holdninger. Vi finder en løsning. Vi laver en aftale. Og vi holder den. Det gør vi i det store – og i det små. Det er godt!

Den Danske Model
Det er også samtalen, dialogen og respekten for andre, der er grundlaget i den verdensberømte såkaldte Danske Model, som vi værner om i HK Hovedstaden, og som er en vigtigt del af fundamentet for det danske samfund. For det er den Danske Model, der former samtaler og dialog mellem arbejdsgivere og lønmodtagere. Modellen sikrer stabilitet og vækst af velfærd, da løsninger på konflikter jo er noget, vi er blevet enige om, vi bruger da ikke kræfter på konflikter, men kan fokusere på udvikling.

Det er vigtigt, at ALLE løbende taler med hinanden om livet og velfærd. Både om det gode ved samfundet og det mindre gode. Vi må hele tiden spørge: Hvad virker, hvad kunne med fordel laves om? Det er nemlig sådan, vi påvirker udviklingen. Det taler vi om både på festdage som i dag på Grundlovsdag og i hverdagen - i kaffepausen på arbejdet.

I HK Hovedstaden vil vi gerne skabe gode rammer for den samtale. Det er blandt andet derfor, at vi inviterer til Grundlovsmøde i dag. Men faktisk er det en kongstanke i hele den måde, vi bedriver fagforeningsarbejde på: At vi alle sammen husker at få talt med hinanden på arbejdspladsen for at finde fællesskabet - og for at erfare, at vi oftest ikke står alene med vores synspunkter. Og når man er mange nok, så kan komme med forslag om ændringer - og få dem gennemført. Hvad enten det er forslag om placeringen af printeren, om hvordan opgaverne fordeles mere retfærdigt eller om løn, pension og fritidsforhold.

Sammen er du stærkere
For et år siden fik HK nyt slogan: Sammen er du stærkere. Og det er dét, det går ud på: Sammenhold med respekt for forskellighed. Når vi så står sammen om at få ændret de små ting ved at tale sammen, så får vi samtidig troen på og tilliden til, at vi i fællesskab kan ændre også de store ting. Vi har muligheden for at gøre det. Vi har retten til det. Det skal vi værne om - og det skal vi huske at gøre brug af!

Gode venner. Det sidste jeg vil sige, det er: Vi skal med ildhu blive ved med at værne om vores demokrati og vores rettigheder. Vi skal forsat værdsætte det. Intet er kommet af sig selv. Det har været en stor kamp. Det er forsat en kamp både herhjemme og derude i den store verden. Og derfor er det godt at være sammen med jer her i dag. Tak for ordet!

(Blogindlægget er den tale Christian Grønnemark holdt ved HK Hovedstadens Grundlovsmøde på Svend Aukens Plads den 5. juni 2014)

Bloggere

Opdatér kommentar