19. juni 2014

Tillid er godt. Punktum

Det er måske ikke noget, vi som danskere tænker over til dagligt, men tillid er en ret grundlæggende ting i det danske samfund.

Tillid er et intelligent og effektivt middel til at få samfundet til at fungere (læs fx her). Det kan godt være, at vi nogle gange brokker os over skattetrykket, men grundlæggende stoler vi på systemet og på hinanden, vi følger love og regler, vi stoler på ”Tro og love-erklæringer” og sommerlandet er fyldt med små boder i vejkanten, hvor man kan lægge en tyver og tage en pose kartofler eller et par bakker jordbær. Derfor råber vi også op, når der kommer for meget kontrol og stopurs-tyranni. Efter mange, mange år med voksende bureaukrati og kontrol i forhold til de arbejdsløse er vores ”STOP!” endelig blevet hørt.

Sent onsdag aften indgik regeringen forlig med Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om en beskæftigelsesreform. Med beskæftigelsesministerens ord er det helt grundlæggende i reformen, at de arbejdsløse skal vises tillid. Som fagforeningsmand – men også som tidligere jobvejleder i Københavns Kommune – drager jeg et lettelsens suk. DET VAR PÅ TIDE! For helt grundlæggende, så vil langt, langt størstedelen af dem, der er blevet ramt af arbejdsløshed – vores søstre, onkler, børn – bare gerne have et arbejde. Det er godt, at beskæftigelsessystemet fremover igen kommer til at afspejle det.

I forhold til resten af reformen, så fik a-kasserne desværre ikke ansvaret for at hjælpe de første seks måneder, når folk mister deres arbejde. Det havde regeringen ellers slået på tromme for. Men arbejdsgiverne og - til forhandlingerne – Venstre vendte tommelen ned. Det bliver i stedet en fælles indsats gennem et samarbejde mellem a-kasserne og jobcentrene.

Vi kan imidlertid glæde os over, at der er fokus på jobrettet uddannelse af dem med færrest og forældede kompetencer, ligesom der kommer et løft af de jobcenter- og a-kassemedarbejdere, der fremover skal bruge mere tid på at få de arbejdsløse i job, og mindre tid på kontrol.

Forliget rummer mange spændende tiltag. Du kan læse mere om aftalen og selve aftaleteksten her. (Link virker ikke pr. 17. oktober 2018)

Og her kan du læse om, hvad LO siger til aftalen (Link virker ikke pr. 14. juni 2018).

Og her kan du læse lidt mere om hvad jeg synes om indholdet i beskæftigelsesreform og rammeaftalen.

Bloggere

Problemer med login?